Głównym sensorem MiG-a-29A jest radar doplerowski N-019 Szafir 29, który powstał w wyniku modernizacji konstrukcji z MiG-a-23ML. Co ciekawe, szczegóły tego urządzenia wpadły w ręce CIA w wyniku zdrady projektanta Adolfa Tołkaczowa, który przypłacił to karą śmierci. Rosjanie zmuszeni byli ulepszyć radar dla MiG-a, tworząc zmodyfikowany N-019M Topaz o nieco lepszych osiągach, obecny w DCS w nowocześniejszym MiG-u-29S.
Różnice przedstawiają się następująco:
N-019 Szafir | N-019M Topaz | |
Zasięg wykrywania celów zbliżających | 70 km | 90 km |
Zasięg wykrywania celów oddalających | 40 km | 40 km |
Azymut | +/- 60 stopni | +/- 70 stopni |
Elewacja | -45 +60 stopni | -40 +50 stopni |
Maksymalna liczba śledzonych celów | 10 | 10 |
Maksymalna liczba atakowanych celów | 1 | 2 |
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/rf3.jpg?resize=800%2C388&ssl=1)
Antena radaru skanuje obszar przed samolotem falami tworzącymi stożek. Pozycję anteny, a zarazem obszar stożka, można regulować zmieniając jego azymut i elewację, co pozwala skanować resztę obszaru bez zmiany kierunku lotu. Elewacja podnosi lub obniża antenę, skanując obszar powyżej lub poniżej pułapu samolotu, a azymut przesuwa antenę na lewo lub na prawo. Standardowo skala radaru w kilometrach (w milach tylko w MiGu-29G) reguluje zasięg pokazywania celów na radarze.
W wykrywaniu celów pomoże też funkcja PRF – Pulse Repetition Frequencies. Zmiana tej częstotliwości z wysokiej ППС (HI) na średnią (ЗПС) MED wpływa na lepsze wykrywanie celów oddalajacych się (aspekt COLD), które są o wiele trudniejsze do wykrycia dla radarów doplerowskich. HI ustawia się dla celów zmierzających w naszą stronę (aspekt HOT). Dostępny jest również łączony tryb АВТ Interleaved (ILV), skanujący w obu zakresach częstotliwości, jeśli aspekt nie jest znany.
Radziecki radar ma również swój odpowiednik trybu TWS – Track While Scan, czyli śledzenia pojedynczego celu bez lockowania go, a co za tym idzie – alarmowania o takim kroku.
Ekran radaru MiG-a-29 jest wyświetlany na HUDzie, co znacznie ułatwia operowanie nim i panowanie nad aktualną sytuacją.
Niezbędne przyciski:
Radar ON/OFF – I (włączanie, wyłączanie radaru)
Tryb BVR – 2
Tryb TWS – RAlt + I
PRF częstotliwość – RShift + I
Zasięg wyświetlania – =+/-_
Oczekiwana odległość do celu (np. wg AWACS-a) – RCtrl + -/=
Kursor radaru – ;,./
Elewacja – RShift + .;
Azymut – RShift + ,/
Lockowanie celu – Enter
Kasowanie locka, powrót do szukania – Backspace
Spis treści:
Włączanie radaru
Ekran radaru
Wykrywanie celów
Włączanie radaru
1.
Wciśnij klawisz „I” na klawiaturze. Po prawej stronie kokpitu zaświeci się odpowiednia lampka kontrolna.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/2-2.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Wciśnij klawisz „2” na klawiaturze, by włączyć na HUDzie tryb skanowania radarem w BVR. Pojawią się symbole związane z pracą radaru.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/dsa.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Ekran radaru w kokpicie jest automatycznie dublowany na HUDzie.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/6-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Ekran radaru
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/yhy.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
SKALA – maksymalny dystans w kilometrach (milach w MiG-29G) aktualnej skali radaru (klawisze -/=)
ASPEKT PRF – częstotliwość PRF: HI, MED lub obie na zmianę (klawisze RShift + I )
KURSOR RADARU – przesuwany gałką przepustnicy lub klawiszami ,./;
TRYBY PRACY – akutalny tryby: BVR, ACM, SCAN, TWS (klawisze 2, RAlt + I)
SPODZIEWANA ODLEGŁOŚĆ – ustawienie spodziewanej odległości do celu podanej np. przez AWACS (klawisze RCtrl + -/=)
AZYMUT – azymut anteny radaru: lewo/środek/prawo (klawisze RShift + ,/)
ELEWACJA – wysokość skanowania anteną radaru: poniżej, przed samolotem, powyżej (klawisze RShift + .;)
WYKRYTE CELE – symbole wykrytych kontaktów (podwójny rząd kropek-cel swój, ilość kropek zależy od wielkości celu)
2.
Jeśli rosyjskie nazwy sprawiają Ci kłopot, możesz zacząć naukę od MiGa-29G, który ma kokpit i HUD w języku angielskim.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/g4.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Wykrywanie celów BVR
Podtryb SCAN
1.
Włącz radar klawiszem „I”, włącz tryb BVR i SCAN klawiszem „2”.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/dsa.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Dostosuj opcjonalnie parametry radaru do aktualnej sytuacji:
– skalę radaru (- =)
– PRF ( RShift + I)
– azymut RShift + ,/
– elewację RShift + .;
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/6h.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Za pomocą gałki na przepustnicy lub przycisków ;,./ najedź kursorem na wykryty kontakt.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/hr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
W trybie SCAN konieczne jest wciśnięcia klawisza zalockowania celu (domyślnie Enter), by przejść w tryb śledzenia pojedynczego celu do odpalenia pocisku (STT Single Target Track). Wciśnij Backspace, by powrócić do trybu skanowania. Ekran radaru w trybie STT dostarcza informacje o zalockowanym celu:
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/gf-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
PRĘDKOŚĆ CELU – aktualna prędkość śledzonego samolotu
WYSOKOŚĆ CELU – aktualna wysokość śledzonego samolotu
DYSTANS DO CELU – aktualna odległość od celu, w tym przypadku ok. 38 km (skala ustawiona na 50 km)
ZASIĘG MAX POCISKU – pierwszy z pogrubionych prostokątów to zasięg maksymalny aktywnego pocisku
ZASIĘG SKUTECZNY – odpalenie pocisku w tym momencie gwarantuje, że rakieta dotrze do celu nawet jeśli ten zacznie uciekać
ZASIĘG MINIMALNY – – ostatni moment na odpalenie pocisku
ASPEKT CELU – strzałka pokazuje kierunek, w jakim porusza się zalockowany obiekt
Podtryb TWS
Podtryb TWS Track While Scan dostarcza podobną ilość informacji o pojedynczym celu, co STT, jednak bez alarmowania go o fakcie zalockowania i nadchodzącym odpaleniu pocisku. Dodatkowo radar cały czas pokazuje pozycję innych celów oraz przeszkuje obszar wykrywając nowe kontakty. TWS działa tylko w trybach PRF HI lub MED (rosyjskie oznaczenie ППС lub ЗПС) . Nie działa w łączonym Interleaved (ABT).
1.
Z trybu BVR i SCAN wciśnij klawisze RAlt + I, by włączyć tryb TWS. Napis w rogu zmieni się na СНП/TWS.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/ht-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
W trybie TWS wystarczy najechać kursorem na kontakt, by pojawiły się bardziej szczegółowe informacje śledzenia celu. Jeśli kontakt znajduje się za daleko, można wymusić locka wciskając klawisz lockowania Enter.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/yy.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Jeśli pozostawisz kursor na dłużej niż 2-3 sekundy na kontakcie, radar automatycznie przejdzie w tryb śledzenie pojedynczego celu STT lockując go. Wciśnij Backspace, by wrócić do skanowania obszaru.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/01/fr-2.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)