Szybki Cold Start – poradnik F-16C Viper

Procedura „Cold Start” to proces uruchomienia silnika i wszystkich systemów samolotu oraz przygotowanie go do kołowania i startu. Odbywa się przy ścisłej asyście obsługi naziemnej. Poniższa lista to skrócona wersja niezbędnych czynności, by rozpocząć lot samolotem F-16C Viper, bez opcjonalnych procedur związanych z testami i bezpieczeństwem.

Warto zapamiętać, że w przypadku przełączników z wyborem górnej lub dolnej pozycji, prawy klawisz myszy przełącza switch w górę, a lewy klawisz myszy – w dół

1.
Ustaw światła zewnętrzne Fuselage i Wing Tail na BRT i pozycyjne na FLASH, antykolizyjne na 1, Master na NORM.

W nocy lub przy złej pogodzie ustaw antykolizyjne na OFF, a po starcie silnika na 1, pozycyjne na STEADY, a na czas kołowania na FLASH.

2.
Ustaw przełącznik zasilania na MAIN PWR.

3.
Przytrzymaj przełącznik zamykania kabiny, aż ustanie dźwięk zamykania lub użyj klawiszy LCtrl + C. Następnie domknij kabinę klikając na żółtą dźwignię „Spider Handle”.

4.
Włącz silnik ustawiając przełącznik JFS w dół, na START 2.

5.
Monitoruj obroty silnika. Dopiero gdy wskazówka minie 20% RPM, przesuń przepustnicę w pozycję IDLE (RShift + HOME).

6.
Poczekaj na stabilizację obrotów silnika w okolicy 60 procent, zgaśnięcie lampek kontrolnych i ostrzegawczych, stabilizację zużycia paliwa między 500, a 1500 Fuel Flow.

7.
Kliknij na lampce MASTER CAUTION, by zresetować ostrzeżenia.

8.
Z tyłu, na prawej konsoli włącz systemy awioniki: MMC – Modular Mission Computer – steruje i koordynuje awioniką w samolocie MFD – włącza dwa ekrany na panelu przyrządów UFC – włącza centralny panel z klawiaturą do wprowadzania danych GPS – włącza odbiornik GPS NIE WŁĄCZAJ jeszcze drugiego przełącznika ST/STA, czyli pylonów uzbrojenia, DL – Datalink i MIDS LVT – systemu wymiany danych.

Dopiero w drugiej kolejności włącz ST/STA i DL – nadal nie włączaj MIDS LVT!

9.
Włącz dostrajanie systemu nawigacji. Ustaw przełącznik na STOR HDG, czyli Stored Heading. To znacznie szybsza, trwająca poniżej 2 minut metoda w porównaniu do 8 minut dla normalnego trybu NORM. Można jej użyć, gdy samolot został wyłączony i nie zmienił swojej pozycji po ostatnim, pełnym dostrojeniu, czyli praktycznie zawsze w sandboksie DCS World.

W przypadku wybrania opcji NORM należy potwierdzić wpisaną pozycję GPS przyciskiem ENTR na klawiaturze UFC i kolejno każdą następną pozycję, zmieniając ją przełącznikiem „dobber down” (strzałka w dół na konsoli UFC), czyli LAT, LNG, SALT i THDG. Przy STOR HDG nie trzeba tego potwierdzać.

10.
Włącz (kolejno od lewej):

  • Lewy Hard Point (Left HDPT), jeśli przenosisz HARM Targeting System
  • Prawy Hard Point (Right HDPT), jeśli przenosisz zasobnik celowniczy TGP Litening
  • FCR radar
  • Wysokościomierz radarowy RDR ALT na na górną pozycję ON

11.
Włącz wyświetlacz HUD przekręcając pokrętło SYM w górę do maksimum.

12.
Sygnał dostrojenia systemu nawigacji potwierdza napis RDY na wyświetlaczu DED i migający ALIGN na HUDzie.

Ustaw pokrętło na pozycję NAV.

13.
Wciśnij przycisk „6 TIME” na konsoli UFC. Sprawdź, czy na wyświetlaczu SYSTEM zmienił się na GPS SYSTEM.

14.
Po potwierdzeniu GPS SYSTEM możesz w końcu przestawić przełącznik MIDS LVT na pozycję ON.

15.
Odblokuj zapasowy sztuczny horyzont.

16.
Włącz zasilanie systemu ostrzegania (POWER), system RWR, jammer (jeśli jest podwieszony). Ustaw system przeciwdziałania CMDS na STBY.

17.
Włącz wyświetlacz nahełmowy HMD przekręcając gałkę w prawo.

18.
Ustaw prawidłową konfigurację dla podwieszonego ładunku:

  • CAT I – tylko dla pocisków powietrze-powietrze i ew. centralnego zbiornika podwieszanego
  • CAT III – dla zbiorników pod skrzydłami i ładunku uzbrojenia powietrze – ziemia

19.
Ustaw IFF Master na NORM.

20.
Opcjonalnie włącz i ustaw TACAN, ILS, Bingo Fuel.

21.
Skalibruj wyświetlacz nahełmowy HMD. Szczegółowa procedura opisana jest TUTAJ.

22.
Jeśli to konieczne dla danej misji, skonfiguruj środki przeciwdziałania CMDS: Chaff i Flare.

23.
Jeśli trzeba, ustaw częstotliwości radia COM1 i COM2 dla konkretnych presetów.

24.
Przestaw wysokościomierz na ELEC. Ustaw lokalne ciśnienie barometryczne.

25.
Uzbrój katapultę fotela przesuwając dźwignię po lewej stronie na dół.

26.
Samolot jest gotowy do kołowania. 

Ściągnij wersję PDF

Checklista

Światła Anti Coll – 1
Światła Position – Flash
Światła Wing Tail – BRT
Światła Fuselage – BRT
Światła Master – NORM
Zasilanie – MAIN PWR
Kabina – zamknięta – LOCK
JFS – START 2
20% RPM – przepustnica IDLE
Lampka Master Caution – RESET
 MMC – ON
 MFD – ON
 UFC – ON
 GPS – ON
 ST/STA – ON
 MIDS LVT – ON
 INS – STOR HDG
 FCR Radar – ON
 RDR ALT – ON
 Right HDPT – ON (jeśli jest TGP Litening)
 Left HDPT – ON (jeśli jest HTS)
 HUD – SYM Max
 Jeśli nawigacja RDY, ALIGN – INS – NAV
 Sztuczny horyzont ADI – Unlock
 Threat Warning – POWER
 RWR – ON
 CMDS – STBY
 HMD – Max
 CAT I lub CAT III (A-G, zbiorniki pod skrzydłami)
IFF – NORM 
 HMD – kalibracja
TACAN, Bingo, CMDS, ILS, Radio – ustawione 
 Wysokościomierz – ELEC
 Eject Handle – ARM

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *