HMCS Alignment – kalibracja wyświetlacza nahełmowego – poradnik F-16C Viper

Wyświetlacz i celownik nahełmowy Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS), nazywany w skrócie HMD (Helmet Mounted Display), pozwala na dostosowanie kilku swoich funkcji. Umożliwia to odpowiednia opcja w menu na wyświetlaczu DED. W przypadku rozruchu na ziemi w procedurze Cold Start, HMD wymaga również dostrojenia wyświetlacza do aktualnej pozycji hełmu pilota względem HUD-a. Przy rozpoczynaniu misji w powietrzu dostrajanie nie jest konieczne.

Niezbędne przyciski:
Enable switch/Depress – potwierdzenie pozycji
RDR Cursor – regulacja osi wyświetlacza

Funkcje wyświetlacza HMCS

1.
Włącz wyświetlacz nahełmowy przekręcając gałkę SYMBOLOGY INT na lewej konsoli maksymalnie w prawo.

2.
Na panelu UFC wybierz LIST, a następnie „0” dla pozycji MISC na wyświetlaczu DED (Miscellaneous – różne).

3.
Opcje wyświetlacza nahełmowego HMCS oznaczone są literą „R”, więc wchodzimy do nich przyciskiem RCL na klawiaturze UFC.

4.
Na pierwszej stronie DED poświęconej wyświetlaczowi nahełmowemu HMCS można dostosować kilka przydatnych funkcji. Gwiazdki wokół tekstu oznaczają, że daną funkcję można w tej chwili włączyć/wyłączyć/zmienić. Do poruszania się po poszczególnych funkcjach służy przełącznik „dobber” góra dół na panelu UFC (należy kliknąć na strzałki, a nie sam przełącznik).
Dostępne funkcje to:
HUD BLNK – informacje HMCS znikają na tle HUD-a lub nie
CKPT BLNK – informacje HMCS znikają na tle kokpitu lub nie
DECLUTTER LVL1,2,3 – redukowanie ilości informacji na HMCS
RWR DSPLY ON/OFF – włączanie podglądu systemu RWR na HMCS

5.
Do włączania lub wyłączania funkcji HUD BLNK i CKPT BLNK służy przycisk „0 M-SEL” na panelu UFC. Wyłącznie tych funkcji pozostawia wyświetlacz HMCS włączony nawet gdy patrzy się na HUD lub instrumenty w kokpicie. Najczęściej pozostawia się domyślne ustawienie, czyli wyłączenie HMCS podczas patrzenia na HUD i kokpit.

6.
Funkcja DECLUTTER regulowana jest przyciskiem „1 T-ILS” na panelu UFC. Trzy poziomy dobierają ilość informacji nawigacyjnych widocznych na wyświetlaczu. Opcja ta nie wpływa na widok celownika w trybie atakowania celów oraz systemu RWR.

7.
Symbol systemu RWR włącza się ponownie przyciskiem „0 M-SEL” na panelu UFC. Kółko w narożniku HMCS dostarcza trzech informacji:
– cyfra bądź litery w środku oznaczają rodzaj największego obecnie zagrożenia
– diament oznacza kierunek, w którym znajduje się zagrożenie
– przerwa w okręgu oznacza, w którą stronę akurat patrzymy się wyświetlaczem HMCS
Dziób samolotu zawsze skierowany jest na godzinie 12 okręgu RWR.

Dostrajanie HMCS

Dostrajanie wyświetlacza HMCS do pozycji pilota zwykle wykonuje się na ziemi, podczas procedury Cold Start.

1.
Przejdź na stronę funkcji HMCS klikając na panelu UFC: LIST – 0 MISC – RCL.

2.
Użyj przełącznika „dobber” w prawo, klikając na SEQ, by przejść na drugą stronę funkcji HCMS – HCMS ALIGN.
Dostępne opcje to:
COARSE
AZ/EL (Azimuth/Elevation)
ROLL

3.
Wciśnij „0 M-SEL”. by uaktywnić pierwszą opcję COARSE.
Spójrz kamerą widoku tak, by duży krzyż HMCS pokrył się z krzyżem na HUDzie.
Wciśnij przycisk Enable Switch/DEPRESS i przytrzymaj przez cały czas migania napisu ALINING.

4.
Gdy napis zmieni się w ALIGN OK, puść przycisk Enable Switch/DEPRESS. Następnie wciśnij „0 M-SEL”. by zapisać ustawienie.

5.
Klikając „doober” w dół przejdź do funkcji AZ/EL i włącz dostrajanie „0 M-SEL”.

6.
Na wyświetlaczu HMCS pojawiają się dwa małe krzyżyki: górny i dolny. Za pomocą gałki/przycisków RDR Cursor przenieś górny krzyżyk na środek dużego krzyża na HUDzie i potwierdź ustawienie wciskając „0 M-SEL” na panelu UFC.

7.
Analogicznie postępujemy z ostatnim etapem. „Dobber” w dół, by zaznaczyć funkcję ROLL i „0 M-SEL”, by przejść do dostrajania.

8.
ROLL ustawia dolny mały krzyżyk. Za pomocą gałki/przycisków RDR Cursor ustaw krzyżyk na dłuższej linii dużego krzyża na HUDzie. Można operować tylko „prawo-lewo”. Gdy się pokryją, wciśnij „0 M-SEL”, by zapisać ustawienia.

9.
Wciśnij „dobber” RTN (w lewo), by wrócić do domyślnego ekranu DED.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.