Bullseye – punkt orientacyjny – poradnik F-16C Viper

Ustawienia punktu Bullseye można kontrolować z panelu UFC. Zależnie od ustaleń i wymogów misji, pilot może włączyć wyświetlanie punktu Bullseye na radarze oraz ekranie HSI lub zmienić Bullseye na któryś z waypointów.

Co to jest Bullseye?

Bullseye to punkt orientacyjny względem którego podaje się informacje w komunikacji radiowej w czasie misji. Jest on odgórnie ustalony gdzieś w rejonie operacji i identyczny dla wszystkich samolotów biorących udział w zadaniu. Pozwala łatwo ustalić gdzie jest każdy samolot lub gdzie pojawiły się wrogie cele. Wystarczy np., że ktoś zakomunikuje: „bandyci Bullseye 170 67”. Oznacza to, że maszyny przeciwnika znajdują się na azymucie 170 stopni (bearing) w odległości 67 mil (range) od punktu Bullseye. Niezależnie od tego, gdzie są sojusznicze maszyny, każda z nich może wtedy łatwo określić pozycję wroga względem swojej.

Punkt Bullseye w DCS ustala się na mapie w edytorze misji dla każdej ze stron konfliktu. To potrójny okrąg Podczas wykonywania zadania można zmienić pozycję punktu Bullseye na któryś w waypointów. Na obrazku poniżej widać Bullseye na mapie i jego zobrazowanie na ekranie HSI.
W środku niebieskiego kółka widać odległość od Bullseye, pod spodem kierunek z punktu Bullseye na nasz samolot, a mały grot pokazuje pozycję punktu względem naszego kierunku lotu.

Jak włączyć Bullseye?

Bullseye w czasie startu na ziemi może być domyślnie wyłączony. Zamiast niego ekrany będą pokazywać symbol odzwierciedlający kierunek poruszania się samolotu względem północy i horyzontu.

1.
Na konsoli UFC wybierz LIST, a następnie przycisk „0 M-SEL” dla pozycji MISC w menu na wyświetlaczu DED.

2.
Wciśnij „8” dla pozycji BULL w menu na wyświetlaczu DED.

3.
Domyślnie pozycja BULLSEYE jest wyłączona. Wciśnij przycisk „0 M-SEL”, by włączyć wyświetlanie punktu Byllseye na ekranach. Napis zostanie podświetlony zielonym obramowaniem.

Na ekranach pojawi się symbol punktu Bullseye z odpowiednimi danymi.

Zmiana punktu Bullseye

Punkt Bullseye może być dowolnym punktem nawigacyjnym waypoint od numeru 1 do 99. Domyślnie ma numer 25. Jeśli w planie lotu nie ma waypointu o takim numerze, będzie to pozycja okrągłego symbolu z edytora misji.

Przy wyższej numeracji należy pamiętać, by była to liczba wyższa niż numeracja waypointów, aby Bullseyem był punkt z edytora.

Aby zmienić Bullseye na inny waypoint, wybierz dolną pozycję BULL 25 przełącznikiem „dobber” – strzałka w dół. Następnie wybierz odpowiedni numer na klawiaturze i potwierdź ENT.

One Reply to “Bullseye – punkt orientacyjny – poradnik F-16C Viper”

  1. Dziękuję za wszystkie poradniki dotyczące F-16, także ten dotyczący bullseye.
    Poproszę jeszcze o poradni jak na podstawie bullseye określić kurs przechwycenia wrogich celów.
    Np. moja pozycja względem bullseye to 79 86 a bandyci są na 170 67.
    Jakim powinienem lecieć kursem żeby ich przechwycić ?
    Ja do tej pory robiłem to tak że nanosiłem swoją pozycje i pozycje celów na wydrukowaną mapkę z bullseye i na tej podstawie określałem kurs przechwycenia ale może jest jakiś inny, prostszy sposób.
    Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.