Zasobnik celowniczy TGP Targeting Pod – poradnik F-16C Viper

Zasobnik celowniczy AN/AAQ-28 Litening Targeting Pod to precyzyjny układ celowniczy z kamerą telewizyjną, kamerą termowizyjną oraz wskaźnikiem laserowym. W DCS World jest taki sam, jak w A-10C Thunderbolt i F/A-18C Hornet, jednak jego funkcjonalność w F-16C Viper jest na razie bardzo podstawowa.

Możemy wyszukać i lepiej zidentyfikować cel dla trybu CCRP oraz oznaczyć go laserem dla bomby kierowanej GBU, zniszczyć cel oświetlany laserem przez inną jednostkę oraz wyświetlić na monitorze namierzany radarem samolot, co na razie pomaga jedynie w jego identyfikacji.

W obecnej wersji zasobnik TGP można podwiesić tylko pod Right Cheek, czyli prawą stronę dolnej części kadłuba F-16C.

Poniższa instrukcja opisuje jedynie wyszukiwanie i oznaczanie celów za pomocą zasobnika TGP. Używanie konkretnego uzbrojenia znajduje się w osobnych artykułach.

Potrzebne klawisze:
RDR Cursor
Display Management Switch Up
Display Management Switch Down
Target Management Switch Up
Target Management Switch Down
Target Management Switch Left
Gun Trigger – First Detent
Cage/Uncage
Expand Fov
MAN Rng Knob CW
MAN Rng Knob CCW

Część z tych funkcji sterowana jest również przyciskami wokół monitora MFD. Instrukcję przypisywania klawiszy znajdziesz tutaj.

Spis treści:
Uruchamianie zasobnika TGP
Opis ekranu Targeting Pod
Tryb A-G – wyszukiwanie celu na ziemi
Oświetlanie celu laserem
Tryb LSS – cel oświetlany przez inną jednostkę
Tryb Range Finder – TGP jako miernik dystansu do celu
Tryb A-A – walki powietrznej

Uruchamianie zasobnika TGP

1.
Gdy zaczynasz misję w powietrzu, zasilanie zasobnika TGP będzie już włączone. Jeśli sam startowałeś od wyłączonego silnika, upewnij się, że włączone jest zasilanie prądem do prawej stacji na kadłubie RIGHT HARDPOINT. Wciśnij BACKSPACE, by usunąć przeszkadzający w widoku drążek.

2.
Wciskając dolny przycisk TEST przejdziesz do menu głównego. Stąd wybierz TGP. Jeśli nie zaczynałeś misji w powietrzu, TGP będzie potrzebował chwili, by się rozgrzać.

3.
Wciśnij przycisk STBY – STANDBY – który uaktwyni kamery ze stanu uśpienia.

4.
Wybierz tryb pracy zasobnika TGP. Zwykle będzie to wyszukiwanie celów na ziemi A-G.

5.
Powinieneś zobaczyć ekran z domyślnym widokiem z kamery TV. Jeśli masz ustawioną trasę z punktami nawigacyjnymi Steerpoint, obiektyw będzie zakotwiczony na aktywnym steerpoincie. Bez niego kamera patrzy w trybie Boresight, czyli w punkt na górnej części wyświetlacza HUD.

Opis ekranu Targeting Pod

A-G – (Air-To-Ground) aktywny tryb dla oznaczania celów na ziemi
WIDE 0Z – aktualny kąt widzenia kamery:
WIDE – szeroki,
NARO – wąski,
0Z oznacza zerowy poziom przybliżenia ZOOM
OVRD – Overdrive wraca do trybu uśpienia STANDBY
19740 – nasza wysokość w stopach
TV – tryb kamery:
TV– telewizyjna do operowania w dzień,
WHOT – podczerwona z celami zaznaczonymi na biało
BHOT – podczerwona z celami zaznaczonymi na czarno
1688 – aktualny kod lasera
LSS – Laser Search and Spot – tryb wyszukiwania obcej wiązki lasera
SWAP – zamienia ekrany z prawej strony na lewą
Krzyż na środku – pokazuje punkt, w który patrzy kamera, białe ramki dookoła pokazują granicę wąskiego kąta patrzenia NAR
CNTL – obecnie nie ma żadnej funkcji
L – oznacza, że laser jest włączony, ale nieaktywny

Tryb A-G wyszukiwanie celu na ziemi

1.
Aby móc operować obiektywem kamery musisz zaznaczyć dany monitor MFD jako aktywny ekran SOI (Sensor Of Interest). Wciśnij DMS DOWN – wtedy wokół obrazu pojawi się biała ramka oznaczająca, że dany monitor jest aktywny. Widać ją najlepiej jako podkreślenia pomiędzy nazwami poszczególnych funkcji.

2.
Jeśli Twój cel jest blisko któregoś punktu nawigacyjnego Steerpoint, masz ułatwione zdanie. Kamera będzie ustawiona na aktywny steerpoint i wystarczy zacząć operować nią za pomocą RDR Cursor oraz oddalania i przybliżania obrazu. Weź pod uwagę, że w tym przypadku, manipulując obiektywem kamery będziesz równocześnie przesuwał punkt nawigacyjny!

Cel może być też gdzieś ukryty w terenie daelko od trasy i będzie trzeba się postarać, by znaleźć go obiektywem kamery. Wciśnij TMS Down, by obiektyw przeszedł w tryb patrzenia przed siebie Boresight. Skieruj HUD na interesujący Cię obszar i zablokuj tam kamerę TGP poruszając nieznacznie RDR Cursor, albo wciskając TMS Up. Możesz teraz dokładniej przeczesać konkretny teren.

3.
Wyszukując cel możesz wlecieć w obszar, w którym obiektyw kamery zostanie przesłonięty przez elementy samolotu.

Aby tego uniknąć, zawsze szukaj celów z wysokości co najmniej 20 tysięcy stóp.
Połóż samolot w lekki przechył na prawo i włącz autopilota w trybie utrzymywania przechyłu i wysokości PITCH ALT HOLD. Orbituj w promieniu około 10 mil od celu.

4.
Za pomocą gałki lub przycisków RDR Cursor przeszukuj obszar. Użyj funkcji kąta widzenia WIDE – NARO (przyciski wokół ekranu lub Expand FOV) oraz przybliżania ZOOM (MAN Rng Knob CW i CCW).
Przełączaj rodzaj kamery TV-WHOT-BHOT (przyciski wokół ekranu lub TMS Left), by poprawić kontrast celów na tle terenu.

5.
Tryb BHOT – black hot, szeroki kąt WIDE

6.
Kąt wąski NARO i przybliżenie x4 w trybie TV.

7.
To samo w trybie WHOT – white hot.

8.
Aby oznaczyć cel jako punkt, będziesz potrzebował wyraźnego kontrastu pomiędzy celem, a otoczeniem.
Gdy jesteś zadowolony z wyboru, wciśnij TMS Up, by przejść w tryb śledzenia punktowego POINT. Jest najdokładniejszy i wymagany do śledzenia celów ruchomych. Inne opcje to:
AREA – oznaczanie terenu na ziemi
INR – inertial – oznaczanie współrzędnych geograficznych, jeśli nie ma innego punktu odniesienia

Oświetlanie celu laserem

1.
Upewnij się, że laser jest uzbrojony przełącznikiem po lewej stronie LASER ARM. Zwróć uwagę na kod lasera TGP – jest po prawej nad literami LSS.

2.
Upewnij się, że kod lasera Twoich bomb i kod lasera zasobnika TGP są takie same. Kod bomby dostaniesz w odprawie misji bądź ustawisz sobie sam w edytorze misji – na razie nie można go zmienić podczas lotu! Domyślnie to zawsze 1688.

Jeśli musisz zmienić kod TGP, dokonasz tego na konsoli centralnej UFC.

3.
Wybierz LIST, następnie menu 0 – MISC

4.
Wybierz menu 5 – LASR

5.
Tutaj możesz ustawić dwa kody:
TGP CODE – kod lasera Twojego TGP – musi być taki, jak przenoszonych bomb
LST CODE – kod lasera innej jednostki, która może oświetlić ci cel

Za pomocą klawiatury numerycznej wybierz kod i potwierdź enterem. RCL działa jak backspace i kasuje znak.

6.
Jeśli chcesz zmienić drugi z kodów, użyj przełącznika „dobber” klikając na strzałkę w dół, by uaktywnić drugą linijkę. Pokażą się przy niej gwiazdki informujące o możliwości edycji.

7.
Wpisz właściwy kod podobnie jak wyżej. Kod LST dostaniesz przez radio albo w dokumentach odprawy. Szukanie celu w ten sposób opisane jest w dalszej części.

Kiedy już kod się zgadza, a cel jest zidentyfikowany i śledzony w trybie TGP Point lub AREA, naciśnij pierwszy stopień spustu działka GUN TRIGGER First Detent. Litera L na ekranie TGP zacznie migać, co oznacza że cel jest oświetlany laserem.

Tryb LSS – cel oświetlany przez inną jednostkę

Zasobnik TGP ma również funkcję śledzenia lasera innej jednostki, np. komandosów na ziemi, którzy mają lepszy widok na wybrany cel lub teren jest na tyle groźny, że samolot powinien oddalić się zaraz po zwolnieniu bomby. W trybie LSS musisz tylko „złapać” wiązkę i zrzucić ładunek. Nakierowaniem bomb zajmie się inna jednostka. W trybie multiplayer może być to ktoś w innym samolocie. W misjach singlowych będzie to oddział JTAC.

1.
Najpierw upewnij się, że sojuszniczy laser oświetla teren. Ustal to z pilotem innego samolotu lub wybierz przez radio opcję JTAC. Na początku dostaniesz kod ich lasera. Sprawdź, że masz u siebie ustawiony taki sam dla opcji LST.

2.
Wybieraj kolejno pierwsze komunikaty potwierdzające rodzaj celu i broni., aż do linijki LASER ON – włącz laser.

3.
Upewnij się, że kamera TGP skierowana jest przed siebie w trybie Boresight. Następnie wyceluj HUDem w teren gdzieś w przybliżeniu, gdzie powinien znajdować się cel i wciśnij przycisk CAGE/UNCAGE.

4.
Na ekranie TGP zacznie poruszać się mała kropka Situation Cue, pokazująca gdzie akurat patrzy kamera. Napis LSS będzie w ramce.

5.
Gdy cel zostanie zlokalizowany, zmieni się symbolika krzyża kamery. Za pomocą przycisków do przybliżania możesz zobaczyć wyraźniejszy obraz celu.

Tryb Range Finder – TGP jako miernik dystansu do celu

Do atakowania celów oznaczonych zasobnikiem TGP służy tryb bombardowania CCRP. W trybie CCIP zasobnik TGP i jego laser działa jako dokładny pomiar dystansu do obliczanego na bieżąco punktu CCIP. Jeśli będziesz miał włączony TGP przy ataku w trybie CCIP działkiem, rakietami lub bombami, podawany dystans będzie dokładniejszy – zobaczysz go w miejscu przy literze F. Na obrazku widać, że do punktu na ziemi jest 1.5 mili.

Tryb A-A – walki powietrznej

Zasobnik celowniczy TGP może również działać w trybie walki powietrznej A-A, lecz na razie nie ma on większej funkcjonalności, oprócz obserwowania na ekranie sylwetki namierzonego samolotu.

1.
Włączając TGP wybierz tryb A-A.

2.
Cel powietrzny musi być śledzony radarem w trybie STT. Kamera wtedy skieruje się w jego kierunku.

3.
Manewruj tak, by cel przeleciał przez obszar wąskiego pola widzenia NARO, czyli kwadrat na środku monitora. Wtedy możesz wcisnąć TMS Up, by przejść w tryb śledzenia POINT. Namierzany samolot wypełni ekran TGP i będzie śledzony przez kamerę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *