Bomby GBU naprowadzane laserem – poradnik F-16C Viper

Bomby naprowadzane laserowo to na razie jedyna broń „inteligentna” dla F-16C Viper w DCS World. Do ich użycia musimy mieć także podwieszony zasobnik celowniczy AN/AAQ-28 Litening czyli Targeting Pod. Do wyboru mamy:
GBU-12 Paveway II – mniejsza 500lbs (około 220 kg)
GBU-10 Paveway II – większa 2000lbs (około 1000kg)
Bomby GBU wymagają oświetlania celu laserem aż momentu uderzenia. Możemy to robić sami lub jeśli jest taka opcja, wykorzystać oddział na ziemi JTAC. W trybie multiplayer dochodzi możliwość „buddy lase”, czyli z samolotu lub pojazdu innego gracza.

Do używania bomb kierowanych laserem GBU-12 i GBU-10 musisz mieć opanowaną obsługę zasobnika celowniczego Targeting Pod.
Instrukcja znajduje się TUTAJ.

Programowanie bomb

Bomby GBU to broń precyzyjna, zwykle nie ma więc potrzeby zrzucać ich „dywanowo” i wykorzystamy tylko jedną sztukę na cel. W obecnej wersji nie wymagają skomplikowanego programowania.

Jedyne, co musisz sprawdzić, to kody lasera swojego zasobnika TGP. Powinny odpowiadać przenoszonym bombom i laserowi jednostki JTAC. Kod bomby to domyślnie 1688. Jeśli jest inny, powinieneś dostać taką informację w dokumentacji misji.

1.
Przejdź w tryb atakowania celów na ziemi A-G. Upewnij się, że broń jest uzbrojona MASTER ARM ON, oraz laser LASER ARM (przełączniki w pozycji „do góry”).

2.
Przejdź do trybu CCRP klikając menu trybów lub wybierając drugi profil przyciskiem PROF1.

3.
Zostaw wszelkie ustawienia bomb, czyli:
NSTL – zapalnik
1 SGL – pojedynczy pylon
RP 1 – jedna bomba na zrzut

2GB10C – Możesz zmienić typ bomby GBU-10 lub GBU-12 jeśli przenosisz oba rodzaje

4.
Na drugim ekranie włącz zasobnik celowniczy TGP.

5.
Jeśli trzeba, zmień kody lasera. Zrobisz to na konsoli centralnej UFC wybierając LIST, menu 0 – MISC, menu 5 – LASR. Dokładna instrukcja znajduje się w rozdziale o TGP.

Samodzielny atak GBU

1.
Szukanie celu i przeprowadzenie ataku najlepiej przeprowadzać na wysokości większej niż 20 tysięcy stóp. Standardowo utrzymuj prędkość powyżej 400 węzłów. Znajdź cel i śledź go w trybie punktowym POINT na ekranie TGP.

2.
Na HUDzie zobaczysz standardową symbolikę CCRP. W przeciwieństwie do bomb swobodnie opadających, nie musisz lecieć super precyzyjnie. Kieruj się na długą, pionową linię Azimuth Steering Line. Uważnie obserwuj timer po prawej stronie odliczający czas do zrzutu bomby!

3.
Kiedy timer dotrze do 10 sekund, mała kreska na górze RELEASE CUE zacznie opadać w dół. Wciśnij i trzymaj WEAPON RELEASE, aż do momentu gdy czas pokaże 000:00, RC minie symbol Flight Path Marker i zacznie migać, a Ty poczujesz małe zakołysanie, gdy bomba oderwie się od skrzydła. Bądź gotowy na użycie trymu, by samolot leciał równo.

4.
Po zwolnieniu bomby wciśnij i TRZYMAJ spust działka GUN TRIGGER FIRST DETENT. Uruchomi to wiązkę lasera, a bomba zacznie naprowadzać się na cel. Litera L na ekranie TGP zacznie migać. Trzymaj wciśnięty spust, aż do uderzenia bomby!

Atak z pomocą JTAC

UWAGA
W obecnej wersji (kwiecień 2020) JTAC dla F-16C wydaje się nie działać z włączoną opcją EASY COMMS. Wymaga użycia odpowiedniego radia i częstotliwości.

1.
Przygotuj się tak samo jak wcześniej, wybierając bombę i tryb CCRP. Skontaktuj się z JTAC za pomocą radia i komendy F4. Zgłoś swoją gotowość, liczba minut nie ma znaczenia. Uważnie wysłuchaj jakiego kodu lasera wymagają i upewnij się, że twój kod LST jest taki sam. Info jest w punkcie 7 – MARKED BY LASER XXXX.

2.
Potwierdzaj kolejne komunikaty JTAC pierwszym wyborem F1, aż dojdziesz i wybierzesz LASER ON.

3.
Zgodnie z instrukcją używania TGP, skieruj obiektyw w rejon celu i wciśnij CAGE/UNCAGE. LSS na ekranie pojawi się w ramce, a Situation Cue zacznie przesuwać się po ekranie szukając celu.

4.
Po wykryciu celu zmieni się symbol krzyża

5.
Na HUDzie pojawi się standardowa symbolika CCRP i licznik do zrzucenia bomby. Przy 10 sekundach wciśnij i trzymaj WEAPON RELEASE aż do zrzutu.

6.
Po zwolnieniu bomby nie musisz nic więcej robić. Oświetlaniem celu zajmie się JTAC. Możesz zawrócić lub obserwować skutki nalotu.

2 Replies to “Bomby GBU naprowadzane laserem – poradnik F-16C Viper”

    1. W najbliższym czasie będą końcowe wpisy do F/A-18C i F-16C. Co później? Zobaczymy. F-14 raczej nie, A-10 być może? Najprawdopodobniej będzie jakaś ankieta, żeby było to coś, co pomoże jak największej ilości osób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *