Spis treści:
Niezbędne przyciski
Włączanie autopilota
Tryby autopilota
Limity działania autopilota
Autopilot w A-10C ułatwia dalekie przeloty za linie wroga oraz umożliwia automatyczne orbitowanie nad celem i wyszukiwanie obiektów bez pilnowania drążka. Niestety, nie oferuje automatycznego podążania po wyznaczonej trasie, ale jego trzy tryby pracy umożliwiają wybór optymalnego działania zależnie od potrzeb. Warto mieć na względzie, że autopilot ma swoje limity i wyłączy się lub nie włączy, jeśli samolot będzie przekraczał wychylenie w górę, dół lub na boki od określonych wartości.
Niezbędne przyciski
- A – włączanie / wyłączanie autopilota
Włączanie autopilota
1.
Do włączania autopilota służy przycisk ENGAGE/DISENGAGE na panelu autopilota, tuż obok dźwigni uzbrajania fotela i za przepustnicą. Domyślnie przypisany jest do klawisza klawiatury A.
2.
Działanie autopilota widać na HUDzie po wyświetlanym aktywnym trybie. Przy włączaniu usłyszysz też krótki dźwięk 'Beep”. Autopilot można wyłączyć wciskając jeszcze raz ten przycisk, bądź przekraczając wychylenia sterów o dozwoloną normę.
Tryby autopilota
Tryby autopilotaAutopilot w A-10C może działać w trzech trybach: PATH, ALT/HDG i ALT. Do ich zmiany służy przełącznik tuż obok przycisku włączania autopilota. Domyślnie ustawiony jest tryb środkowy: ALT/HDG. Można też przypisać swoje klawisze do tych opcji w menu sterowania.
UWAGA
Tryby nie przełączają się automatyczne na włączonym autopilocie. Jeśli chcesz zmienić tryb, musisz wyłączyć i ponownie włączyć autopilota już na zmienionej pozycji przełącznika trybów.
ALT/HDG – Altitude / Heading
Tryb ALT/HDG to domyślnie ustawiony tryb. Utrzymuje on ALTITUDE, czyli aktualną wysokość oraz HEADING, czyli aktualny kurs. Wykorzystujemy go głównie do lotu według ustalonych punktów trasy. Upewnij się, że przełącznik jest na środkowej pozycji. Po włączeniu autopilota, na HUDzie wyświetli się tryb ALT/HDG, a samolot wyrówna lot na aktualną wysokość i kurs.
ALT – Altitude
Tryb ALT, czyli Altitude utrzymuje wyłącznie aktualną wysokość. Wykorzystujemy go najczęściej przy orbitowaniu nad celem. Należy położyć samolot w lekki przechył i włączyć autopilota. A-10C będzie utrzymywał zadany przechył oraz wysokość, kręcąc się w kółko nad terenem. Można w ten sposób czekać na moment do ruszenia do ataku, na wiadomość radiową lub swobodnie korzystać z zasobnika celowniczego TGP.
Upewnij się, że przełącznik trybów jest w dolnym położeniu ALT. Wprowadź samolot w przechył do 10 stopni. Po włączeniu autopilota na HUDzie wyświetli się tryb ALT HLD (Altitude Hold).
PATH
Tryb PATH, czyli „ścieżka” utrzymuje aktualny przechył steru wysokości w górę lub w dół. Tryb ten wykorzystuje się do ustawienia automatycznego wznoszenia się lub obniżania lotu. A-10C jest bardzo powolny i nie potrafi wzbić się błyskawicznie na 10-15 tysięcy stóp, jak myśliwce, dlatego tryb ten jest bardzo przydatny tuż po starcie lub przed lądowaniem. Warto jednak wtedy pilnować prędkości, która nie jest utrzymywana automatycznie.
Upewnij się, że przełącznik trybów jest w górnym położeniu PATH. Po włączeniu autopilota na HUDzie wyświetli się tryb PATH HOLD.
Limity działania autopilota
Autopilot w A-10C nie będzie działać, jeśli samolot zbyt ostro się wznosi, opada lub jest przechylony na boki. Autopilot ma swoje limity i albo się nie włączy przy wciskaniu A, albo automatycznie wyłączy, jeśli wcześniej działał.
Limit wychylenia w górę i w dół to -3 stopnie w dół i +3 stopnie w górę. Limity przechyłu w bok to 10 stopni. Aktualne wychylenie w górę lub w dół wyświetlane jest tuż pod wysokością. Punktem odniesienia są szczeble drabinki HUD-a na poziomie 5 stopni.
Witam,
czy w trybie ALT/HDG na wyświetlaczu HSI da się w jakiś sposób ustawić kierunek, tak żeby samolot sam skręcił na wybrany kurs i go cały czas utrzymywał?
Nie, wtedy mógłby też śledzić całą trasę sam, ale w A-10 tak to nie działa