Cessna 152 to amerykański, jednosilnikowy, dwumiejscowy samolot lotnictwa ogólnego, używany głównie do nauki latania oraz użytku prywatnego. W latach 1977 – 1985 wyprodukowano ponad 7500 egzemplarzy, z których część pozostaje w użytku do dziś.
Walkaround
1.
Upewnij się, że wszystkie osłony zabezpieczające oraz blokady pod kołami są usunięte.
2.
Włącz zasilanie ogólne Master BAT ON. Sprawdź wskaźniki stanu paliwa. Włącz wszystkie światła do testu oraz rurkę Pitota.
3.
Wychyl klapy do pełnej pozycji 30 stopni.
4.
Otwórz zawór dopływu paliwa na ON. Powinien być równo z podłogą. Zawór jest pod siedziskiem fotela.
5.
Sprawdź, czy nie wybił żaden bezpiecznik.
6.
Sprawdź działanie świateł i wychylenie klap.
7.
Rurka Pitota powinna się robić ciepła – w realu…
8.
W symulatorze działającą rurkę można rozpoznać po tym, że przy włączaniu Pitot HT wskazówka amperomierza drgnie odrobinę.
9.
Wyłącz światła i główne zasilanie BAT ON. Dokonaj inspekcji zewnętrznej samolotu. Sprawdź działanie sterów i lotek, poziom paliwa pod korkami w skrzydłach, stan opon oraz poziom oleju. Powinno być nie mniej niż 4 kwarty, a na długi lot 6 kwart.
Start silnika
1.
Włącz główne zasilanie Master BAT ON i alternator ALT. Sprawdź hamulce i upewnij się, że hamulec parkingowy jest zaciągnięty. Włącz światła Beacon Lights BCN.
2.
Sprawdź, czy zawór paliwa na pewno jest otwarty.
3.
Przygotuj dźwignie obsługi silnika:
- Ogrzewanie gaźnika CARB HEAT – Zimny (COLD) – dźwignia wciśnięta
- Przepustnica THROTTLE – wciśnięta (otwarta) na pół cala
- Dźwignia składu mieszanki MIXTURE – Bogata (RICH) – dźwignia wciśnięta do końca
4.
Upewnij się, że nikogo nie ma w pobliżu śmigła. Oznajmij krzykiem zamiar uruchomienia silnika: „CLEAR PROP!”
5.
Pociągnij 2-3 razy pompkę zastrzykową PRIMER. Jeśli jest zimno zrób o parę pociągnięć więcej.
6.
Przekreć rozrusznik na pozycję START i przytrzymaj kluczyk w tej pozycji, w razie potrzeby regulując nieznacznie obroty przepustnicą. Puść kluczyk, gdy silnik zacznie działać.
7.
Ustabilizuj obroty na ok. 1000 RPM.
8.
Sprawdź ciśnienie oleju. Wskazówka powinna być na zielonym polu.
Przed kołowaniem
1.
Włącz awionikę, radiostację, ustaw potrzebne do lotu częstotliwości, przygotuj transponder – STBY.
2.
Oldschool jest dobry i podstawy trzeba znać, ale jeśli jest opcja, to warto skorzystać z nowoczesnych rozwiązań GPSa.
3.
Ustaw wysokościomierz wedlug lokalnego ciśnienia.
4.
Ustaw trymer na pozycję TAKE OFF, a klapy najwyżej na 10 stopni. Na długich pasach można startować z klapami 0.
5.
Włącz światła NAV i STROBO.
6.
Zamknij drzwi kabiny. Zwolnij hamulec parkingowy.
7.
Dodaj delikatnie mocy. Sterując za pomocą pedałów steru kierunku kołuj do pasa.
Start
- Włącz transponder – ALT
- Potwierdź klapy 0-10 stopni
- Trymer na Take Off
- Mieszanka RICH
- Ogrzewanie gaźnika COLD
- Ogrzewanie rurki Pilota PITOT HT – według potrzeby (włączamy zimą)
- Ustaw maksymalną moc i zacznij rozbieg z pasa. Kontroluj pozycję na środku sterem kierunku
Przy 50 węzłach poderwij samolot do góry. Schowaj klapy przy 60 węzłach.
Wznoś się z prędkością 70-80 węzłów. Powyżej 3000 stóp przestaw dźwignię mieszanki MIXTURE z bogatej RICH na LEAN wysuwając do siebie.
Znajdź chętnego rywala na motocyklu do wyścigu między Cessną, a motorem crossowym!
Żart czy nie żart. Ja tam lubię sobie polatać Cessną w MFSie tak czysto nawigacyjnie albo zrobić parę kręgów nadlotniskowych 😊👍
Również latam regularnie, zwłaszcza ostatnio Anem-2, B737 po świecie. Latanie to latanie, każde jest wspaniałe, nie zawsze trzeba spuszczać bomby, a MSFS dodaje wszystko to, co w DCS próżno szukać.
Dobry żart 🙂 zdębiałem jak otworzyłem stronę 🙂