Cruise Page – optymalizacja lotu – poradnik F-16C Viper

Spis treści:
Cruise Page – do czego służy?
Cruise Page – lista funkcji
TOS – Time On Station
RNG – Range
HOME
EDR – Endurance

Cruise Page – do czego służy?

Strona Cruise na wyświetlaczu DED to pomocne funkcje komputera pokładowego do optymalizacji parametrów lotu F-16C. Pokazuje prognozowany poziom paliwa w danym punkcie nawigacyjnym, pozostały czas w powietrzu oraz wylicza, jak dolecieć nad cel o określonym czasie. Dodatkowo na HUDzie wyświetlają się wskazówki, co do optymalnej prędkości i wysokości przy wybranej opcji.

Cruise Page – lista funkcji

  • TOS – Time On Station – pozwala wprowadzić wybraną godzinę przybycia nad wskazany steerpoint / cel. Komputer wskaże prędkość, przy której dolecimy nad punkt o czasie
  • RNG – Range – pokazuje optymalną prędkość dla najniższego zużycia paliwa
  • HOME – wyświetla optymalną prędkość i wysokość, aby dotrzeć do punktu Home Plate – bazy do lądowania lub innego wskazanego steerpointa, jako lądowiska oraz prognozowany poziom paliwa w tym punkcie
  • EDR – Endurance – podaje optymalną prędkość i wylicza czas pozostania w powietrzu do osiągnięcia poziomu Bingo Fuel na aktualnej wysokości. Funkcja przydatna przy konieczności długiego oczekiwania, lotu po tzw. holding pattern.

Aktywacja wybranej funkcji wymaga włączenia jej klawiszem M-SEL „0”! Za każdym razem upewnij się, że jej nazwa jest podświetlona na zielono.

TOS – Time On Station

1.
Wciśnij klawisz „5” CRUS, by wyświetlić stronę CRUISE PAGE na wyświetlaczu DED. Kolejne linijki oznaczają:

  • TIME – aktualny czas
  • DES TOS – Desired Time On Station – wybrany czas przybycia do celu
  • ETA – Estimated Time of Arrival – prognozowany czas przybycia do celu
  • REQ G/S – Required Ground Speed – wymagana prędkość Ground do przybycia w wyznaczonym czasie

2.
Koniecznie wciśnij M-SEL „0”, by aktywować funkcję TOS – Time On Station. Napis TOS zostanie podświetlony.

3.
Przełącznikiem na panelu UFC wybierz numer steerpointa, dla którego chcesz ustawić czas przybycia. Następnie przełącznkiem „dobber” down (strzałka w dół) zaznacz linijkę DES TOS – Desired Time On Station (rządany czas przybycia do celu).

4.
Za pomocą klawiatury wpisz rządany czas przybycia nad ustawiony steerpoint, np. by skoordynować atak z innymi jednostkami. Czas wprowadź w formacie 6-cyfrowym i potwierdź ENTR.

5.
Na stronie Cruise pojawi się wymagana prędkość Ground Speed oraz wyliczany na bieżąco czas przybycia ETA na podstawie aktualnej prędkości. Jeśli zostało zbyt dużo czasu, a prędkość jest zbyt niska, tak jak w tym przypadku, wtedy wprowadzamy samolot w krążenie po orbicie, aż będzie możliwy lot z optymalną prędkością. 

6.
Ważne! Strona Cruise podaje prędkość Ground – względem ziemi. Domyślna wyświetlana prędkość to Calibrated. Aby zmienić tryb wyświetlania prędkości na HUDzie, ustaw przełącznik na prawej konsoli na pozycję GND SPD.

7.
Właściwy tryb wyświetlania prędkości pokazuje literka G na HUDzie. Uzyskanie odpowiedniej prędkości ułatwia dodatkowy grot przy taśmie prędkości. Jego położenie względem środkowej kreski z G oznacza:

  • na dole – lecisz za szybko
  • na środku – właściwa, optymalna prędkość
  • na górze – lecisz za wolno

8.
Leć tak, by utrzymywać grot optymalnej prędkości na środku, a czas DES TOS pokrywał się mniej więcej z czasem ETA.

RNG – Range

1.
Na stronie CRUISE wciśnij przełącznik „dobber” SEQ, by przejść do funkcji RNG – RANGE. Poszczególne linijki oznaczają:

  • STPT – Steerpoint – wybrany punkt nawigacyjny
  • FUEL – prognozowane zużycie paliwa po osiągnięciu steerpointa
  • WIND – kierunek wiatru
  • KTS – prędkość wiatru w węzłach

2.
Koniecznie wciśnij M-SEL „0”, by aktywować funkcję RNG – RANGE. Napis RNG zostanie podświetlony. Na tej stronie można ustawić jedynie aktywny steerpoint, do którego właśnie lecimy.

3.
Lot ze wskazaną przez grot prędkością zapewni optymalne zużycie paliwa na aktualnej wysokości.

HOME

1.
Na stronie CRUISE użyj przełącznika „dobber” SEQ, aż pojawi się funkcja HOME. Koniecznie wciśnij M-SEL „0”, by ją aktywować. Napis Home zostanie podświetlony. Poszczególne linijki oznaczają:

  • HMPT – Home Plate – numer steerpointa przy bazie  / wybranym miejscu lądowania
  • FUEL – prognozowana ilość paliwa po przylocie na miejsce
  • OPT ALT – optimal altitude – optymalna wysokość lotu do domu
  • WIND – kierunek wiatru
  • KTS – prędkość wiatru

2.
Użyj przełącznika na panelu UFC do ustawienia numeru steerpointu z bazą / wybranym miejscem do lądowania.

3.
Przy funkcji HOME pomocniczy grot pokazuje się również na taśmie wysokości. Działa podobnie, jak prędkość, a więc:

  • na dole – jesteś za wysoko
  • na środku – właściwa, optymalna wysokość
  • na górze – jesteś za nisko

Dostosuj prędkość i wysokość do środkowych pozycji, by dolecieć do lądowiska z optymalnym zużyciem paliwa.

EDR – Endurance

1.
Na stronie CRUISE użyj przełącznika „dobber” SEQ, aż pojawi się funkcja EDR – Endurance. Koniecznie wciśnij M-SEL „0”, by ją aktywować. Napis EDR zostanie podświetlony. Poszczególne linijki oznaczają:

  • STPT – Steerpoint – wybrany numer steerpointa, od którego wyliczany jest czas do Bingo
  • TO BINGO – prognozowany czas pozostania w powietrzu od osiągnięcia steerpointa do poziomu paliwa Bingo (wystarczającego jedynie na powrót do bazy)
  • OPT MACH – optimal mach – optymalna prędkość w machach
  • WIND – kierunek wiatru
  • KTS – prędkość wiatru

2.
W trybie EDR wyświetlany jest tylko grot optymalnej prędkości. Istotna jest też wartość TO BINGO na wyświetlaczu DED. W tym przypadku pokazuje, że do krytycznego punktu paliwa została 1 godzina i 35 minut lotu.

Ściągnij wersję PDF

2 Replies to “Cruise Page – optymalizacja lotu – poradnik F-16C Viper”

  1. W opisie użytkowania trybu HOME jest błąd. Oto jak się tego używa:

    „Home daje low fuel profile do domu (steerpointa). Ale tam jest ukryte zalozenie jak tego uzywac. 1. Poziomo rozpedzasz samolot do 0.9 Ma (ew. do predkosci z drabinki, 0.90 to „standardowa wartosc” ) w military power, 2. Utrzymujac military power zaczynasz climb zgodnie z predkoscia pokazana na drabince predkosci az do osiagniecia opt altitude 3. zaczynasz znizanie na idle utrzymujac optimum speed ( drabinki)
    tam nie ma elementu lotu poziomego w ogóle.”

    All glory to Avantar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *