Spis treści:
Wprowadzenie
Menadżer DTC
Edycja ustawień w DTC
Ustawienia CMDS
Ustawienia COMMS
Przypisanie DTC do samolotu
Wprowadzenie danych w kokpicie
Wprowadzenie
DTC – Data Transfer Cartridge – to nośnik danych z kluczowymi informacjami dla danej misji, jak punkty nawigacyjne, lokacje celów, częstotliwości radiowe, ustawieniami automatycznych programów chaff i flar dla spodziewanych zagrożeń itp. Wszystkie te informacje wgrywa się na kasetę / dyskietkę przed misją, a w kokpicie pilot tylko wsuwa nośnik i ładuje dane do komputera samolotu paroma kliknięciami, zamiast robić to „ręcznie”, np. poprzez klawiaturę UFC i wyświetlacze MFD.
W DCS World nośnik DTC to dedykowana część edytora misji, którą można wczytać również tuż przed startem. W odróżnieniu od istniejącego już sposobu np. ustawiania presetów częstotliwości dla danej misji, pozwala zapisać wszystkie te dane do pliku i używać w dowolnej, wybranej misji bez ponownego edytowania. DTC działa zarówno dla misji w trybie single player, jak i multiplayer.
UWAGA
Obecnie funkcjonalność DTC jest bardzo ograniczona – pozwala ustawić jedynie częstotliwości radiowe oraz programy automatyczne chaff i flar. W wersji roboczej jest również interfejs trybu DTC. Działa obecnie tylko w samolotach F-16C i F/A-18C. W przyszłości pojawi się również w AH-64D oraz A-10C.
Menadżer DTC
1.
Menu z ustawieniami DTC dostępne jest tylko dla samolotu oznaczonego jako PLAYER (gracz) albo CLIENT (slot multiplayer). Można je wtedy wywołać na dwa sposoby:
– w edytorze misji klikając: EDIT – DTC MANAGER
– albo przed kliknięciem FLY, w oknie przed uruchomieniem misji wciskając OPEN DTC. Wejście do samolotu opcją FLY automatycznie blokuje późniejszą możliwość edytowania DTC.
Opis opcji
1.
Podstawowe opcje DTC dotyczą pliku z danymi misji.
Opcja LOAD pozwala załadować dane DTC dla wszystkich samolotów w grupie / kluczu.
Rozwijane menu FILE:
- NEW – tworzy nowy plik z ustawieniami DTC w ramach pliku z misją *.miz, który musi być zapisany
- SAVE – zapisuje dane do pliku (UWAGA – wydaje się, że obecnie to tymczasowy plik edytora, który znika po wyjściu z niego)
- SAVE AS – zapisuje dane z ustawieniami DTC w ramach pliku z misją *.miz, który musi być zapisany
- DELETE – kasuje plik z ustawieniami DTC w ramach pliku z misją *.miz, który musi być zapisany
- IMPORT – ładuje dane misji z innego pliku *.DTC na swoim dysku
- EXPORT – faktyczna opcja „save”, która pozwala zapisać fizycznie plik DTC na swoim dysku
- LOAD DEFAULTS – ładuje domyślne ustawienia DTC
- RENAME – zmiana nazwy pliku
3.
Aby przejść do edycji ustawień danych dla misji należy wybrać NEW lub IMPORT (w tym przypadku wybrać wcześniej zapisany plik *.DTC).
Edycja ustawień w DTC
1.
Po wyborze nowego pliku ustawień misji należy wybrać typ samolotu / śmigłowca oraz nazwę dysku z danymi.
2.
W edytorze otworzy się właściwe okno do zmiany parametrów. W przyszłości pojawią się wszystkie nieaktywne opcje. Na razie można edytować jedynie:
- CMDS – Countermeasures – programy środków przeciwdziałania (chaffy i flary)
- COMMS – presety z częstotliwościami radia
Ustawienia CMDS – Countermeasures
1.
Ustawienia środków przeciwdziałania CMDS to domyślna, pierwsza opcja podczas tworzenia dysku DTC. Można tu ustawić ilość odpalanych chaff i flar dla każdego z programów automatycznych i manualnych. Dokładny opis działania programów i opcji Quantity, Burst, Salvo znajduje się w osobnym wpisie: Środki przeciwdziałania Chaff i Flares – poradnik F/A-18C Hornet W F/A-18C do tej pory jedyną opcją edycji domyślnych ustawień był interfejs na monitorach MFD – teraz można to zrobić z poziomu DTC.
2.
Nowością w trybie DTC jest możliwość ustawienia automatycznej reakcji na wykrycie konkretnego zagrożenia. Z listy wszystkich jednostek bojowych w sandboksie DCS World można wybrać te spodziewane podczas misji i ustawić, który program chaff i flar ma się uruchomić w konkretnej sytuacji:
- SEARCH – zostaniemy wykryci przez radar jednostki
- TRACK – zostaniemy zalockowani przez radar jednostki
- LAUNCH – zostanie odpalony pocisk kierowany radarem
Dla każdej z tych akcji można przypisać odpowiedni program automatyczny, np. MiG-31 – LAUNCH (gdy odpali w nas rakietę) – AUTO 2 (uruchomi się program 3 wyrzucający serię 5 flar w rundach co 3 sekundy). Można też ustawić brak reakcji – NONE. Warto jednak pamiętać, że tryby automatyczne potrafią błyskawicznie zużyć cały zapas środków przeciwdziałania i lepiej polegać tu na własnych taktykach i samodzielnie odpalać programy manualne.
Ustawienia COMMS – częstotliwości radia
1.
Z rozwijanego menu DTC PARTITION wybierz Communications (COMMS). Pojawią się opcje częstotliwości radiowych dla każdego dostępnego kanału. Możesz wybrać radio COMM 1 i COMM 2 i ustawić dla każdego kanału / presetu odpowiednią częstotliwość.
Przypisanie DTC do samolotu
Aby dany dysk DTC był dostępny do załadowania w kokpicie, należy go wcześniej w edytorze przypisać do samolotu (tylko w trybie PLAYER lub CLIENT). Na końcu opcji specjalnych dostępna jest nowa ikona dysku DTC.
1.
Kliknij ikonę DTC i wybierz z rozwijanej listy ADD DTC nazwę wybranego dysku, a następnie kliknij ADD (dodaj). Można też zaznaczyć dolną opcję, czyli załadowanie przed startem domyślnych ustawień DTC.
2.
Po wyborze dysku jego nazwa pojawi się on na liście. Możesz go usunąć opcją REMOVE. Ten konkretny dysk będzie trzeba jeszcze załadować do komputera samolotu już w kokpicie.
Wprowadzenie danych w kokpicie
1.
Opcja wprowadzania danych z dysku jest w menu SUPT i oznaczona jako MUMI – Memory Unit/Mission Initialization.
3.
Na środku będzie widać nazwę wybranego dysku.
4.
Obecnie można wczytać tylko dwie opcje: ALR67 – programy CMDS i COMM (Communications) – częstotliwości radia. Po paru sekundach pojawi się ramka wokół skrótów, oznaczająca załadowanie danych.