Kołowanie i start – poradnik F-15E Strike Eagle

Spis treści:
Kołowanie – taxi
Start – Take Off

Kołowanie – Taxi

1.
Wywołaj przez radio obsługę naziemną Ground Crew i poproś o usunięcie blokad kół WHEEL CHOCKS – REMOVE.

2.
Włącz światła kołowania TAXI LIGHT.

3.
Na konsoli UFC wciśnij menu DATA. Włącz wyświetlanie na HUDzie prędkości naziemnej Ground G i wysokości radarowej R przyciskami po bokach konsoli.

4.
KOKPIT WSO. Upewnij się, że zasobnik celowniczy jest w trybie Standby STBY i schowany (stowed).

5.
KOKPIT PILOTA. Zwolnij hamulec parkingowy BRAKEHOLD – OFF.

6.
Wykonaj test hamulców. Dodaj odrobinę mocy, by ruszyć samolot z miejsca i użyj hamulców kołowych Wheel Brake.

7.
Przetestuj skręcanie Nose Wheel. Najpierw standardowe, potem z wciśniętym przyciskiem Nose Wheel Steering – skręty są wtedy trochę ciaśniejsze.

8.
Zacznij kołować na pas startowy. Kontroluj prędkość na ziemi Ground, staraj się nie przekraczać 10-12 węzłów na prostych.

9.
Przy skręcaniu zwolnij poniżej 10 węzłów.

10.
Hold Short. Zatrzymaj się przed wjazdem na pas. Włącz hamulec postojowy BRAKEHOLD – ON.

Start – Take Off

Before Take Off checklist – lista przed startem

1.
Włącz RADAR – ON. Upewnij się, że pokrętło nawigacji INS jest na pozycji NAV.

2.
Potwierdź, że przełączniki wlotów silnika INLET RAMP są w górnej pozycji AUTO, a przepływ paliwa ze zbiorników konforemnych włączony CONF TANK – NORM.

3.
Ustaw trymer do startu. Wciśnij i przytrzymaj przycisk T/O TRIM, aż zaświeci się zielona kontrolka i usłyszysz komunikat YAW BREAK. Drążek będzie się sam przesuwał do tyłu w tym czasie.

4.
Wysuń klapy FLAPS – domyślnie klawisz F.

5.
Ustaw ekrany monitorów do startu.

6.
Zależnie od pogody ustaw przełączniki systemów przeciwoblodzeniowych ANTI-ICE. Dla silnika ENG HEAT system włacza się tylko w trakcie występowania oblodzenia – po wyjściu z obszaru, gdzie może dojść do oblodzenia należy go wyłączyć.

7.
Uzbrój katapultę fotela.

8.
KOKPIT WSO. Ustaw przełącznik COMMAND SELECTOR VALVE na wybranej pozycji według briefingu. Odpowiada on za sekwencję katapultowania foteli. Dostępne opcje to:

  • NORM – gdy WSO inicjuje katapultowanie – tylko WSO wylatuje. Pilot musi sam pociągnąć za swoją katapultę. Gdy pilot inicjuje katapultowanie – dwa  fotele wylatują, WSO pierwszy, pilot drugi
  • SOLO – katapulta działa tylko dla pilota, tylny fotel jest wyłączony. Używana zwykle przy lotach ferry – przebazowywaniu
  • AFT INITATE – podwójna katapulta – dwa fotele fotele wylatują zawsze, WSO pierwszy, niezależnie kto zainicjuje katapultowanie. Standardowe ustawienie podczas lotów bojowych.

9.
Uzbrój fotel katapulty WSO.

10.
KOKPIT PILOTA. Sprawdź, czy nie świeci się jakaś lampka ostrzegawcza. Zwolnij hamulec parkingowy BRAKEHOLD – OFF. Wykonaj full wipe – ostatni test sterowania wychylając drążek i pedały do maksymalnych pozycji.

Start – Take Off

1.
Wjedź na pas i ustaw się na jego osi.

2.
Wciśnij hamulce kołowe i dodaj mocy do 82% RPM. Sprawdź, czy silniki pracują prawidłowo i nie pojawiła się żadna lampka ostrzegawcza.

3.
Zwolnij hamulce i przesuń przepustnicę na MIL POWER lub pełny dopalacz zależnie od wagi samolotu i długości pasa. Zacznij rozbieg po pasie. Pilnuj środka osi pasa. Obserwuj główny wskaźnik prędkości C – Calibrated.

4.
Przy prędkości rotacji, ok. 150-170 węzłów zależnie od wagi samolotu, delikatnie pociągnij drążek mniej więcej do połowy i czekaj, aż samolot oderwie się od ziemi. Warto obserwować tu symbol Waterline, który pokazuje kąt wzniesienia dzioba samolotu względem horyzontu.

5.
W F-15E łatwo o tail strike – uderzenie ogonem w pas. Uważaj, by nie pociągnąć drążka za bardzo do siebie oraz zbyt gwałtownie.

6.
Zaraz po starcie będziesz prawdopodobnie musiał użyć przycisku TRIM NOSE DOWN, by zredukować ustawienie trymera do startu – samolot będzie samoczynnie podnosił dziób do góry. Ustaw wznoszenie pod kątem ok. 10 stopni, tym razem zwracając uwagę na symbol wektora kierunku lotu.

7.
Kiedy samolot zacznie się stabilnie wznosić, schowaj podwozie (klawisz G) – przed przekroczeniem prędkości 250 węzłów. Następny krok to schowanie klap FLAPS, choć w tej wersji chowają się samoczynnie chwilę po podwoziu.

8.
Wyłącz światła przy podwoziu.

9.
Wyłącz dopalacz. Kontynuuj wznoszenie do wysokości przelotowej z prędkością 350 węzłów lub 300 węzłów przy ciężkim ładunku, a potem 0.90 Macha. Możesz się wspomóc autopilotem w trybie ALT SELECT ustawiając docelową wysokość i pilnując tylko prędkości.

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *