Close Air Combat to walka powietrzna na bliskie odległości – w zasięgu wzroku, poniżej 5 kilometrów. Jest to więc przeciwieństwo działań BVR – poza zasięgiem widzenia. MiG-29 ma tu do dyspozycji znakomity system, którego próżno szukać w maszynach NATO – IRST (Infra Red Search and Track). To sensor działąjący całkowicie pasywnie i wykrywający samoloty po ich widmie termicznym, wykorzystując podczerwień. Działa to praktycznie jak radar na bliskich odległościach. Pozwala szybko lockować cele i odpalać rakiety.
Największą zaletą tego systemu jest całkowita dyskrecja – wróg nie ma żadnego sygnału, że jest namierzany, a rakieta zalockowała się na nim. Największa wada – brak informacji, czy zalockowany samolot to „swój”, czy wróg. Skuteczność i zasięg sensora IRST zależy od aspektu namierzanego samolotu, czyli w którą stronę leci względem nas oraz temeperatury, jaką generują jego silniki. W przypadku pocisków naprowadzanych półaktywnie radarem, IRST można też użyć razem z radiolokacją, choć wtedy traci się efekt dyskrecji i zaskoczenia. Najlepsze połączenie to użycie IRST z celownikiem nahełmowym – można wtedy zalockować cel pod naprawdę znacznym kątem w czasie walki kołowej.
Niezbędne przyciski:
3 – tryb VS -Vertical Scan
4 – tryb Bore
5 – tryb SHLEM – celownika nahełmowego
6 – tryb Fi0 – Longitudinal
0 – wlączanie/wyłączanie IRST
Enter – lockowanie celu
Backspace – kasowanie locka
;,./ – pozycja celownika BORE
Tryb VS – Vertical Scan
Tryb Vertical Scan to jedna z najbardziej uniwersalnych metod namierzania celu. Na HUDzie pojawia się pole ograniczone dwoma pionowymi liniami. Kiedy cel znajdzie się pomiędzy nimi, można go zalockować. Zasięg wykrywania sięga jednak daleko powyżej granicy HUD-a – 50 stopni w górę oraz 10 stopni w dół, dlatego jest to szczególnie użyteczny tryb przy ciasnej walce kołowej.
1.
Wciśnij „3” na klawiaturze, by włączyć tryb VS. Pojawią się dwie pionowe linie na HUDzie. Od razu włączy się też sensor IRST, co widać po literach TП. Jeśli chcesz użyć rakiet naprowadzanych radarem, wciśnij jeszcze „I”, by włączyć radar.
2.
Umieść cel pomiędzy dwiema pionowymi liniami wciśnij ENTER, by zalockować wroga.
3.
Cel zostanie zalockowany w trybie STT, albo przez sensor IRST albo przez radar.
Tryb BORE
Tryb BORE wyznacza stały obszar na HUDzie w kształcie koła. Umożliwia więc namierzanie celów, które znalazły się centralnie przed dziobem samolotu. Koło celownika BORE można przesuwać w pewnych granicach wyświetlacza.
Wciśnij „4” na klawiaturze, by włączyć tryb BORE. Za pomocą przycisków „;,./” możesz dostosować jego położenie. Sensor IRST włączy się automatycznie. Jeśli chcesz użyć rakiet naprowadzanych radarem, wciśnij jeszcze „I”, by włączyć radar.
Steruj samolotem tak, by umieścić cel w granicach koła BORE. Wciśnij ENTER, by zalockować cel.
Tryb SHLEM – celownika nahełmowego
Tryb celownika nahełmowego pozwala namierzać cele w najszerszym dostępnym polu przed samolotem. Jest sprzężony z sensorem IRST, a nie pociskiem. Wyświetla podobne koło celownika, jak tryb BORE, jednak jest ono zintegrowane wyświetlaczem na hełmie pilota. Lockowanie działa w obrębie ok. 60 stopni w lewo, w prawo i w górę – tam gdzie spojrzy pilot i znajdzie cel, tam można go od razu zalockować, choć nie oznacza to od razu dogodnych warunków do odpalenia pocisku. Dopiero kiedy koło celownika miga, można skutecznie wystrzelić rakietę.
1.
Wciśnij „5” na klawiaturze, by włączyć tryb SHLEM. Sensor IRST włączy się automatycznie. Jeśli chcesz użyć rakiet naprowadzanych radarem, wciśnij jeszcze „I”, by włączyć radar.
2.
Wyszukaj cel wzrokowo. Naprowadź koło celownika ruchem kamery/TrackIR na obiekt i wciśnij ENTER, by zalockować cel.
Tryb Fi0 – Longitudnal
Tryb Fi0 Longintudnal to tryb awaryjny, w razie awarii sensora IRST. Działa wyłącznie z pociskami kierowanymi na podczerwień i korzysta bezpośrednio z sensora wybranej rakiety. Tryb ten wymaga samodzielnej oceny odległości od celu, by można było go skutecznie użyć.
1.
Wciśnij „6” na klawiaturze, by włączyć tryb Fi0. Sensor IRST nie włączy się. Cele wykrywa tu bezpośrednio sensor wybranego pocisku kierowanego na podczerwień. Jego pole widzenia to mały krzyż celowniczy na środku HUD-a.
2.
Steruj samolotem tak, by krzyż celownika znalazł się na celu. Usłyszysz „ton”, czyli ciągły dźwięk oznaczający wykrycie celu przez rakietę oraz litery ПР (lub LA) „Launch Authority” – zgodę na odpalenie pocisku.