Spis treści:
CCRP – co to jest?
Niezbędne przyciski
Programowanie bomb
Wyznaczanie celu
Zrzucanie bomb w trybie CCRP
CCRP – co to jest?
Zrzucanie bomb w trybie CCRP to odwrotność trybu CCIP. Tam sami decydowaliśmy o momencie zrzutu, w CCRP robi to za nas komputer w oparciu o wyznaczony wcześniej punkt w terenie. CCRP można użyć w każdych okolicznościach, ale zwykle będzie to atak z dużej wysokości bombą kierowaną laserem, bądź też nalot na bardzo niskim pułapie z bombami wolnoopadającymi bądź kasetowymi. W tym przykładzie będą to bomby kasetowe CBU-87 i BLU-97.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/sws.jpg?resize=800%2C182&ssl=1)
Bomby kasetowe formalnie są już zakazaną bronią. Ogromne ilości pozostałych niewybuchów małych ładunków powodują pola minowe, które nawet długo po wojnie przyczyniają się do śmierci cywilów. Konwencja z 1 sierpnia 2010 roku zakazuje użycia, produkcji, badania, nabywania, przekazywania i składowania tego rodzaju bomb, jednak wiele krajów nie podpisało tej umowy, w tym USA, Rosja i Chiny.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/232.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Do zrzutu bomb w trybie CCRP musimy najpierw oznaczyć cel, który będzie widoczny jako mały kwadrat na HUDzie. Można to zrobić za pomocą HUD-a i trybu DTOS, zasobnika celowniczego Litening, albo wykorzystując punkt nawigacyjny steerpoint.
Obsługa zasobnika Litening wyjaśniona jest w innym wpisie. Tutaj wykorzystamy punkt nawigacyjny steerpoint. Pamiętaj, by przed rozpoczęciem misji ustawić odpowiednie zapalniki bomb. Szczegółowe informacje znajdziesz we wpisie Konfiguracja bomb i zapalników Fuze
Niezbędne przyciski
- Rearming and Refueling – menu uzbrajania samolotu na lotnisku
- WPN REL – zwolnienie bomb
- RDR Cursor – przesuwanie symbolu celu / kamery TGP
- MSL STEP / NWS – zmiana trybu bombardowania
- TMS FWD – oznaczenie celu
Programowanie bomb
1.
Przed startem, jeszcze na ziemi, wywołaj menu uzbrajania i skonfiguruj zapalnik bomb (domyślnie LALt + „apostrof”). Istotne opcje to ARM DELAY – opóźnienie w uzbrojeniu bomby po zwolnieniu z pylona oraz FUNCTION DELAY – opóźnienie eksplozji po uderzeniu w cel. Przy zwykłych bombach opóźnienia te nie są zbyt istotne.
2.
Upewnij się, że broń jest uzbrojona MASTER ARM ON, przejdź do trybu ataku na cele naziemne A-G. Na prawym ekranie MFD zobaczysz standardowy ekran programowania bomb.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/ag.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/ekr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Przejdź do trybu CCRP. Możesz to zrobić wybierając PROFIL 2 przyciskiem PROF1 lub klikając na tryb CCIP i z listy wybrać CCRP.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/tryb.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
…albo kliknąć zmianę profilu PROF. PROF2 to domyślnie CCRP
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/prof.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
Wybierając aktywny zapalnik decydujesz o trybie działania:
- NOSE – aktywny zapalnik na dziobie bomby
- TAIL – aktywny zapalnik na ogonie bomby
- NSTL – Nose/Tail – aktywne oba zapalniki
Zależnie od rodzaju przenoszonych bomb, ustawienie to daje następujące efekty:
- NOSE – natychmiastowa eksplozja
- TAIL – opóźniona eksplozja, wybór dla bomb penetrujących – niszczycieli bunkrów
- NSTL – standardowy wybór, gdy moment eksplozji nie ma znaczenia
Różnice przy konkretnych bombach:
Bomby hamowane typu HIGH DRAG: Mk.82 AIR, Mk.82 SE:
- NOSE – Low Drag – spadanie swobodne, bez hamulca
- TAIL – High Drag – spadanie hamowane
- NSTL – High Drag – spadanie hamowane
Bomby kasetowe typu CBU-87/97:
- NOSE – rozprysk bombletek po zwolnieniu bomby, według ustawień zapalnika
- TAIL – dud – niewypał, bomba nie eksploduje
- NSTL – rozprysk bombletek według ustawień zapalnika, na ustawionej wcześniej wysokości
5.
Ustaw ilość zrzucanych bomb. Biorąc pod uwagę duży obszar na jakim rozpryskują się ładunki, najlepiej zrzucać bomby pojedynczo lub z odpowiednim ustawieniem odległości pomiędzy salwą. Jeśli więc zwiększasz wartość RP (ilości bomb), pamiętaj o odległości pomiędzy nimi – FT. Powinna być większa niż domyślne 10 stóp (3 metry). Programowanie odbywa się identycznie, jak przy opisanym trybie CCIP. Klawiszami numerycznymi wybieramy wartość i potwierdzamy ENTR.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/sd.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Wyznaczanie celu
1.
Na konsoli centralnej, za pomocą strzałek DED Switch po lewej, wybierz punkt nawigacyjny steerpoint, który jest najbliżej celu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/gg5.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Jeśli aktywny jest tryb CCRP, na HUDzie zobaczysz niewielki kwadrat oznaczający pozycję steerpointa. Jeśli pokrywa się z celem – nie musisz nic robić. Jeśli konieczne są poprawki, użyj gałki lub przycisków RDR Cursor, by przesunąć go równo na cel. Weź pod uwagę, że konieczne mogą być dwa podejścia – jedno, by oznaczyć cel i drugie po nawrocie, by zaatakować.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/sq.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Zrzucanie bomb w trybie CCRP
1.
Kiedy cel jest oznaczony, ustaw samolot tak, by długa, pionowa linia ASL Azimuth Steering Line przechodziła przez środek symbolu FPM Flight Path Marker.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/b.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
W najnowszej wersji symulatora pojawiły się zmiany w trybie CCRP. Pierwszy timer 10 sekund do zrzutu bomb oraz kreska Solution Cue dotyczą metody TOSS, czyli wyrzucenia bomb przed samolot. Chcąc zrzucić bomby nad celem w trybie CCRP musisz zignorować ten pierwszy etap symboli HUD-a.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/04/a.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Zignoruj też koło Max Toss i kolejny, zresetowany symbol kreski solution Cue. Duże koło będzie migać przez krótki moment i zniknie.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2022/09/10.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
Po zniknięciu migającego koła Max Toss Anticipation Cue pojaw się nowy timer odliczający czas do zrzutu bomb i gruba kreska Solution Cue u góry.
5.
Gdy timer do zrzutu zacznie odliczać 10 sekund, gruba kreska Solution Cue u góry zacznie przesuwać się w dół. Wciśnij i przytrzymyaj spust bomb WPN REL.
6.
Cały czas przytrzymuj spust. Gdy Solution Cue zrówna się z symbolem Flight Path Marker, bomby zostaną automatycznie zwolnione.