Bombardowanie w trybie CCRP – poradnik F-16C Viper

Spis treści:
CCRP – co to jest?
Niezbędne przyciski
Programowanie bomb
Wyznaczanie celu
Zrzucanie bomb w trybie CCRP

CCRP – co to jest?

Zrzucanie bomb w trybie CCRP to odwrotność trybu CCIP. Tam sami decydowaliśmy o momencie zrzutu, w CCRP robi to za nas komputer w oparciu o wyznaczony wcześniej punkt w terenie. CCRP można użyć w każdych okolicznościach, ale zwykle będzie to atak z dużej wysokości bombą kierowaną laserem, bądź też nalot na bardzo niskim pułapie z bombami wolnoopadającymi bądź kasetowymi. W tym przykładzie będą to bomby kasetowe CBU-87 i BLU-97.

CBU-87, źródło: wikipedia.org

Bomby kasetowe formalnie są już zakazaną bronią. Ogromne ilości pozostałych niewybuchów małych ładunków powodują pola minowe, które nawet długo po wojnie przyczyniają się do śmierci cywilów. Konwencja z 1 sierpnia 2010 roku zakazuje użycia, produkcji, badania, nabywania, przekazywania i składowania tego rodzaju bomb, jednak wiele krajów nie podpisało tej umowy, w tym USA, Rosja i Chiny.

W Viperze nie można wizualnie odróżnić, które bomby to 87, a które 97.

Do zrzutu bomb w trybie CCRP musimy najpierw oznaczyć cel, który będzie widoczny jako mały kwadrat na HUDzie. Można to zrobić za pomocą HUD-a i trybu DTOS, zasobnika celowniczego Litening, albo wykorzystując punkt nawigacyjny steerpoint.

Obsługa zasobnika Litening wyjaśniona jest w innym wpisie. Tutaj wykorzystamy punkt nawigacyjny steerpoint. Pamiętaj, by przed rozpoczęciem misji ustawić odpowiednie zapalniki bomb. Szczegółowe informacje znajdziesz we wpisie Konfiguracja bomb i zapalników Fuze

Niezbędne przyciski

  • Rearming and Refueling – menu uzbrajania samolotu na lotnisku
  • WPN REL – zwolnienie bomb
  • RDR Cursor – przesuwanie symbolu celu / kamery TGP
  • MSL STEP / NWS – zmiana trybu bombardowania
  • TMS FWD – oznaczenie celu

Programowanie bomb

1.
Przed startem, jeszcze na ziemi, wywołaj menu uzbrajania i skonfiguruj zapalnik bomb (domyślnie LALt + „apostrof”). Istotne opcje to ARM DELAY – opóźnienie w uzbrojeniu bomby po zwolnieniu z pylona oraz FUNCTION DELAY – opóźnienie eksplozji po uderzeniu w cel. Przy zwykłych bombach opóźnienia te nie są zbyt istotne.

2.
Upewnij się, że broń jest uzbrojona MASTER ARM ON, przejdź do trybu ataku na cele naziemne A-G. Na prawym ekranie MFD zobaczysz standardowy ekran programowania bomb.

3.
Przejdź do trybu CCRP. Możesz to zrobić wybierając PROFIL 2 przyciskiem PROF1 lub klikając na tryb CCIP i z listy wybrać CCRP.


…albo kliknąć zmianę profilu PROF. PROF2 to domyślnie CCRP

4.
Wybierając aktywny zapalnik decydujesz o trybie działania:

  • NOSE – aktywny zapalnik na dziobie bomby
  • TAIL – aktywny zapalnik na ogonie bomby
  • NSTL – Nose/Tail – aktywne oba zapalniki

Zależnie od rodzaju przenoszonych bomb, ustawienie to daje następujące efekty:

  • NOSE – natychmiastowa eksplozja
  • TAIL – opóźniona eksplozja, wybór dla bomb penetrujących – niszczycieli bunkrów
  • NSTL – standardowy wybór, gdy moment eksplozji nie ma znaczenia

Różnice przy konkretnych bombach:

Bomby hamowane typu HIGH DRAG: Mk.82 AIR, Mk.82 SE:

  • NOSE – Low Drag – spadanie swobodne, bez hamulca
  • TAIL – High Drag – spadanie hamowane
  • NSTL – High Drag – spadanie hamowane

Bomby kasetowe typu CBU-87/97:

  • NOSE – rozprysk bombletek po zwolnieniu bomby, według ustawień zapalnika
  • TAIL – dud – niewypał, bomba nie eksploduje
  • NSTL – rozprysk bombletek według ustawień zapalnika, na ustawionej wcześniej wysokości

5.
Ustaw ilość zrzucanych bomb. Biorąc pod uwagę duży obszar na jakim rozpryskują się ładunki, najlepiej zrzucać bomby pojedynczo lub z odpowiednim ustawieniem odległości pomiędzy salwą. Jeśli więc zwiększasz wartość RP (ilości bomb), pamiętaj o odległości pomiędzy nimi – FT. Powinna być większa niż domyślne 10 stóp (3 metry). Programowanie odbywa się identycznie, jak przy opisanym trybie CCIP. Klawiszami numerycznymi wybieramy wartość i potwierdzamy ENTR.

Wyznaczanie celu

1.
Na konsoli centralnej, za pomocą strzałek DED Switch po lewej, wybierz punkt nawigacyjny steerpoint, który jest najbliżej celu.

2.
Jeśli aktywny jest tryb CCRP, na HUDzie zobaczysz niewielki kwadrat oznaczający pozycję steerpointa. Jeśli pokrywa się z celem – nie musisz nic robić. Jeśli konieczne są poprawki, użyj gałki lub przycisków RDR Cursor, by przesunąć go równo na cel. Weź pod uwagę, że konieczne mogą być dwa podejścia – jedno, by oznaczyć cel i drugie po nawrocie, by zaatakować.

Symbol steerpointa w CCRP równa się aktywnemu celowi.

Zrzucanie bomb w trybie CCRP

1.
Kiedy cel jest oznaczony, ustaw samolot tak, by długa, pionowa linia ASL Azimuth Steering Line przechodziła przez środek symbolu FPM Flight Path Marker.

2.
W najnowszej wersji symulatora pojawiły się zmiany w trybie CCRP. Pierwszy timer 10 sekund do zrzutu bomb oraz kreska Solution Cue dotyczą metody TOSS, czyli wyrzucenia bomb przed samolot. Chcąc zrzucić bomby nad celem w trybie CCRP musisz zignorować ten pierwszy etap symboli HUD-a.

3.
Zignoruj też koło Max Toss i kolejny, zresetowany symbol kreski solution Cue. Duże koło będzie migać przez krótki moment i zniknie.

4.
Po zniknięciu migającego koła Max Toss Anticipation Cue pojaw się nowy timer odliczający czas do zrzutu bomb i gruba kreska Solution Cue u góry. 

5.
Gdy timer do zrzutu zacznie odliczać 10 sekund, gruba kreska Solution Cue u góry zacznie przesuwać się w dół. Wciśnij i przytrzymyaj spust bomb WPN REL.

6.
Cały czas przytrzymuj spust. Gdy Solution Cue zrówna się z symbolem Flight Path Marker, bomby zostaną automatycznie zwolnione.

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *