Bullseye – punkt orientacyjny – poradnik F-16C Viper

Spis treści:
Co to jest Bullseye?
Jak włączyć Bullseye w F-16C Viper?
Zmiana punktu Bullseye
Jak używać Bullseye do wyszukiwania celów?

Co to jest Bullseye?

Bullseye to punkt orientacyjny względem którego podaje się informacje w komunikacji radiowej w czasie misji. Jest on odgórnie ustalony gdzieś w rejonie operacji i identyczny dla wszystkich samolotów biorących udział w zadaniu. Pozwala łatwo ustalić gdzie jest każdy samolot lub gdzie pojawiły się wrogie cele. Wystarczy np., że ktoś zakomunikuje: „bandyci Bullseye 170 67”. Oznacza to, że maszyny przeciwnika znajdują się na azymucie 170 stopni (bearing) w odległości 67 mil (range) od punktu Bullseye. Niezależnie od tego, gdzie są sojusznicze maszyny, każda z nich może wtedy łatwo określić pozycję wroga względem swojej.

Punkt Bullseye w DCS ustala się na mapie w edytorze misji dla każdej ze stron konfliktu. To potrójny okrąg Podczas wykonywania zadania można zmienić pozycję punktu Bullseye na któryś w waypointów. Na obrazku poniżej widać Bullseye na mapie i jego zobrazowanie na ekranie HSD. W środku niebieskiego kółka widać odległość od Bullseye, pod spodem kierunek od punktu Bullseye do naszego samolotu, a mały grot pokazuje pozycję punktu względem naszego kierunku lotu.

Jak włączyć Bullseye?

Ustawienia punktu Bullseye można kontrolować z panelu UFC. Zależnie od ustaleń i wymogów misji, pilot może włączyć wyświetlanie punktu Bullseye na radarze oraz ekranie HSD lub zmienić Bullseye na któryś z waypointów.

Bullseye w czasie startu na ziemi może być domyślnie wyłączony. Zamiast niego ekrany będą pokazywać symbol odzwierciedlający kierunek poruszania się samolotu względem północy i horyzontu.

 

1.
Na konsoli UFC wybierz LIST, a następnie przycisk „0 M-SEL” dla pozycji MISC w menu na wyświetlaczu DED.

 

2.
Wciśnij „8” dla pozycji BULL w menu na wyświetlaczu DED.

3.
Domyślnie pozycja BULLSEYE jest wyłączona. Wciśnij przycisk „0 M-SEL„, by włączyć wyświetlanie punktu Byllseye na ekranach. Napis zostanie podświetlony zielonym obramowaniem.

4.
Na ekranach pojawi się symbol punktu Bullseye z odpowiednimi danymi.

5.
Jeśli nie włączysz funkcji Bullseye, wyliczenia kursu i odległości będą podawane w oparciu o aktywny steerpoint.

Zmiana punktu Bullseye

1.
Punkt Bullseye może być dowolnym punktem nawigacyjnym waypoint od numeru 1 do 99. Domyślnie ma numer 25. Jeśli w planie lotu nie ma waypointu o takim numerze, będzie to pozycja okrągłego symbolu z edytora misji.
Przy wyższej numeracji należy pamiętać, by była to liczba wyższa niż numeracja waypointów, aby Bullseyem był punkt z edytora.

2.
Aby zmienić Bullseye na inny waypoint, wybierz dolną pozycję BULL 25 przełącznikiem „dobber” – strzałka w dół. Następnie wybierz odpowiedni numer na klawiaturze i potwierdź ENT.

Jak używać Bullseye do wyszukiwania celów?

1.
Wywołaj przez radio AWACS-a. Wybierz komunikat REQUEST PICTURE bądź Request Bogey Dope.

2.
AWACS wyśle namiary na wykryte kontakty w odniesieniu do Bullseye, czyli w tym przypadku BULLS 094 at 18 – kurs 94, odległość 18 mil. Poruszając kursorem radaru widać, jak zmieniają się wartości po lewej stronie ekranu. Ustaw go tak, by wyświetlaly dane podane przez AWACS – tutaj to 087 18, czyli 87 stopni i 18 mil. Skąd ta różnica w stopniach?

Pewną poprawkę należy wziąć na opóźnienie między komunikatem i naszą reakcją, przy szybko lecącym kontakcie. O wiele istotniejesze jest jednak to, że AWACS z jakichś powodów podaje dane według północy „prawdziwej”, TRUE North, a radar według magnetycznej, MAGNETIC North, z uwzględnieniem dewiacji magnetycznej. Należy więc wziąć to pod uwagę.

3.
Drugi kontakt miał znajdować się 82 stopnie i 40 mil od Bullseye. Sprawdzony po kilkunastu sekundach pokazuje 071 37, czyli po uwzględnieniu zmiany swojej pozycji w czasie oraz dewiacji magnetycznej. 

4.
W narożniku cały czas widać naszą pozycję względem punktu Bullseye. Tutaj to kurs 336 i odległość 26 mil, Grot pokazuje kierunek, gdzie znajduje się Bullseye względem dziobu samolotu.

5.
Viper pokazuje również dane Bullseye dla kursora radaru Air to Ground, ale na razie w DCS nie ma mechaniki samolotu JSTARS, który informowałby o celach naziemnych analogicznie jak AWACS.

6.
Bardziej istotne jest wyświetlanie danych Bullseye na ekranie HSD, Działa to w ten sam sposób, jak na ekranie radaru, czyli liczby zmieniają się na bieżąco zależnie od pozycji kursora na ekranie. 

Ściągnij wersję PDF

2 Replies to “Bullseye – punkt orientacyjny – poradnik F-16C Viper”

  1. Dziękuję za wszystkie poradniki dotyczące F-16, także ten dotyczący bullseye.
    Poproszę jeszcze o poradni jak na podstawie bullseye określić kurs przechwycenia wrogich celów.
    Np. moja pozycja względem bullseye to 79 86 a bandyci są na 170 67.
    Jakim powinienem lecieć kursem żeby ich przechwycić ?
    Ja do tej pory robiłem to tak że nanosiłem swoją pozycje i pozycje celów na wydrukowaną mapkę z bullseye i na tej podstawie określałem kurs przechwycenia ale może jest jakiś inny, prostszy sposób.
    Pozdrawiam.

    1. Trochę to zajęło, ale w końcu jest uzupełnienie 🙂 Jest oczywiście prostszy sposób – obserwacja pozycji kursora radaru względem Bullseye. Lecimy tak, by zaczął jak najbardziej pokrywać się z danymi otrzymanymi z AWACSa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *