Kołowanie i start – poradnik F-16C Viper

Spis treści:
Niezbędne przyciski
Kołowanie
Checklista przed startem

Start
Checklista po starcie

W misjach rozpoczynających się na lotnisku samolot znajdzie się albo na swoim miejscu parkingowym, albo bezpośrednio na pasie, gotowy do startu. W tym wpisie zakładamy, że F-16C jest już uruchomiony, po procedurze Cold Startu, ale przed kołowaniem na pas startowy.

Niezbędne przyciski

  • MSL STEP/NWS – sterowanie podczas kołowania
  • Wheel brakes – hamulce kołowe
  • Gear Up/Down – chowanie podwozia

Kołowanie

1.
Wybierz częstotliwość wieży i poproś przez radio o zgodę na kołowanie (Request Taxi to Runway). To opcjonalny krok, jedynie zwiększający immersję. DCS World wciąż czeka na realistyczną komunikację z wieżą ATC.

2.
Zapamiętaj numer pasa, z jakiego powinieneś startować (numer określa jego zorientowanie na kompasie w stopniach np. pas 34, to pas skierowany na kurs 340. To także opcjonalny krok, jeśli jesteś sam i pogoda jest idealna. Jest to jednak istotne na serwerach multiplayer, by nie psuć zabawy innym oraz w przypadku wiatru i cięższego ładunku. Kierunek startu jest bowiem tak dobierany, by samoloty mogły szybciej wzbić się w powietrze i z mniejszą prędkością lecąc pod wiatr.

3.
Wciśnij przycisk na drążku MSL STEP/NWS (Nose Wheel Steering), by włączyć skręcanie przednim podwoziem za pomocą steru kierunku. Po włączeniu NWS zaświeci się kontrolka po prawej stronie HUD-a.

4.
Jeśli startujesz w nocy, włącz światła kołowania TAXI Lights.

5.
Dodaj delikatnie mocy silnika, aż samolot ruszy z miejsca. Przetestuj działanie skręcania NWS i hamulców kołowych. Lekki F-16 generalnie kołuje na biegu jałowym – po dodaniu mocy zredukują ją do jałowej i jedź rozpędem. Przy cięższym samolocie lub innej czułości przepustnicy ustaw moc zapewniającą bezpieczną prędkość toczenia się. Niskie prędkości nie są wyświetlane na HUDzie, więc będziesz musiał ją wyczuć.

6.
Drogi kołowania oznaczone są żółtymi liniami i znakami. Kołuj wzdłuż linii w stronę swojego pasa.

7.
W obecnej wersji kontroler ATC nie wyznaczy Ci drogi kołowania (każda ma swój numer i literę). Jeśli nie znasz topografii lotniska, możesz skorzystać z widoku F2, oddalić go rolką myszy i zorientować się w ten sposób, w którą stronę powinieneś kołować.

8.
Wąski rozstaw podwozia sprawia, że F-16C bardzo łatwo się wywraca, jeśli zaczniemy skręcać przy zbyt dużej prędkości. Używaj hamulców kołowych odpowiednio przed zakrętem, by zacząć zwrot z bardzo małą prędkością.

9.
Kontynuuj kołowanie wzdłuż żółtych linii i znaków aż do wjazdu na pas.

10.
Pasy startowe oznaczone są na drogach kołowania biało-czerwonymi znakami. Wjazd na pas poprzedza gruba żółta linia z czarną przerywaną. Jeśli chcesz zwiększyć realizm i immersję, zatrzymaj się przed nią – to etap zwany „Hold Short”. Pilot dokonuje wtedy ostatnich przygotowań do startu i oczekuje na zgodę wieży. W przypadku misji bojowych, samolot przed „hold-short” może jeszcze zajeżdżać do małej zatoczki przed wjazdem na pas, gdzie w bezpiecznej odległości od zabudowań lotniska obsługa uzbraja wszelkie bomby i rakiety na pokładzie.

Checklista przed startem

Przed wjazdem na pas należy odhaczyć checklistę przed startem, by nie pominąć żadnego ważnego punktu. 

  • Speedbrake – zamknięty
  • Ejection Seat – uzbrojony
  • Probe Heat – włączony
  • Oxygen – włączony
  • Radar – włączony
  • CAT I / III – według wymagań

Dodatkowo warto też znać swoją wagę całkowitą TOTAL WEIGHT, by wiedzieć, przy jakieś prędkości zacząć podrywać samolot do góry. Aby poznać wagę, wywołaj menu tankowania i uzbrajania LAlt+ „apostrof”

Tabela prędkości rotacji (poderwania samolotu z pasa) do poszczególnych zakresów wagi przedstawia się następująco. UWAGA – do podanej w tabeli prędkości w węzłach należy:

  • odjąć 10 węzłów przy starcie bez dopalacza
  • odjąć 15 węzłów przy starcie z dopalaczem

Bez dopalacza startuje się zwykle z bardzo lekkim samolotem lub / i  przy bardzo długim pasie.

20 000 lbs 128 kts
22 500 lbs 137 kts
25 000 lbs 145 kts
27 500 lbs 154 kts
30 000 lbs 162 kts
32 500 lbs 170 kts
35 000 lbs 176 kts
37 500 lbs 183 kts
40 000 lbs 190 kts
42 500 lbs 196 kts
45 000 lbs 202 kts

1.
Uzbrój fotel katapulty. Potwierdź, że hamulec aerodynamiczny jest zamknięty.

2.
Ustaw właściwą konfigurację podwieszeń CAT I lub CAT III:

  • CAT I – lekka konfiguracja, pociski air-to-air
  • CAT III – ciężka konfiguracja, uzbrojenie air-to-ground i/lub zbiorniki paliwa pod skrzydłami

3.
Włącz radar FCR jeśli jeszcze nie był włączony.

4.
Przełącz Probe Heat na górną pozycję.

5.
Sprawdź, czy system podawania tlenu jest włączony ON i w pozycji NORM i Normal, a strzałka wskaźnika jest na zielonym polu.

Start

1.
Wywołaj wieżę przed radio i poproś o pozwolenie na start (Request Takeoff). W przypadku serwerów multiplayer rozejrzyj się dobrze, czy jakiś gracz właśnie nie podchodzi do lądowania. Wartość QFE 24.30 to ciśnienie wysokościomierza pokazujące pułap 0 na aktualnym poziomie gruntu. Możesz zignorować ten komunikat, i tak istotna jest wartość standardowa 29.92 na wysokościomierzu. Z tego powodu wysokościomierz barometryczny na HUDzie pokazuje Ci już teraz znacznie wyższy pułap, zgodnie z wysokością lotniska nad poziomem morza.

2.
Wjedź na pas i ustaw się równo z jego osią. Pozwól maszynie toczyć się przez chwilę, by upewnić się, że nie zbacza na boki. Korekta toru jazdy F-16 jest trudna i przy większych prędkościach łatwo wywrócić samolot.

3.
W przypadku lekkiego samolotu możesz wystartować z mil-power – bez dopalacza. Przy ładunku ciężkich bomb lub zbiorników paliwa, a także krótkiego pasa, będziesz potrzebował pełnej mocy. Wciśnij hamulce kołowe i zwiększ moc do 100%. Puść hamulce i włącz dopalacz. Kontroluj prosty rozbieg wzdłuż pasa w miarę nabierania prędkości.

4.
Przy prędkości 60-70 węzłów wyłącz sterowanie NWS przyciskiem MSL STEP/NWS, by korekty kierunku nie wywróciły samolotu. Potwierdź wyłączenie zgaszeniem kontrolki.

5.
Czuwając nad prostym rozbiegiem kontroluj prędkość. Moment rozpoczęcia wznoszenia zależy od ciężaru samolotu. Im lżejsza maszyna, tym wcześniej możesz pociągnąć drążek do siebie. Im więcej bomb i innego ładunku, tym później musisz to zrobić. Możesz posiłkować się tabelką podaną na początku rozdziału. Rozpiętość prędkości waha się zwykle gdzieś między 150 węzłów, a 170 węzłów zależnie od wagi samolotu.

6.
Delikatnie pociągnij drążek do siebie i rozpocznij wznoszenie pod kątem 8-12 stopni, by nie zahaczyć ogonem o asfalt. Zauważ, że stopnie nie będą widoczne na drabince HUD-a, a tak jak przy lądowaniu, ze wskaźnikiem kierunku lotu w granicach symbolu E-Bracket oznaczającego właściwy kąt natarcia.

Checklista po starcie

1.
Jeśli samolot nabiera wysokości, schowaj podwozie klawiszem G lub dźwignią w kokpicie.

2.
Kontynuuj wznoszenie pod kątem od 15 stopni i z prędkością około 350 węzłów do 10 tysięcy stóp. Wyłącz dopalacz.

3.
Dostosuj oświetlenie samolotu. Kontynuuj wznoszenie na wysokość przelotową i lot według punktów trasy.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *