W misjach rozpoczynających się na lotnisku samolot znajdzie się albo na swoim miejscu parkingowym, albo bezpośrednio na pasie, gotowy do startu. W tym wpisie zakładamy, że F-16C jest już uruchomiony, po procedurze Cold Startu, ale przed kołowaniem na pas startowy. Warto też znać już obsługę radia.
Niezbędne przyciski i osie:
MSL STEP/NWS – sterowanie podczas kołowania
Rudder – ster kierunku
Wheel brakes – hamulce kołowe
Gear Up/Down – chowanie podwozia
Throttle – moc silnika
1.
Przed rozpoczęciem kołowania warto sprawdzić kilka rzeczy. Weź pod uwagę, że zależnie od czynności wykonanych wcześniej, stan gotowości samolotu może się nieco różnić. W tym wypadku zaakcentowane są kroki, które mogły być już wykonane wcześniej. Standardowe procedury przewidują jednak włączenie pewnych systemów w określonych etapach. Tak jest choćby z uzbrojeniem katapulty fotela, która przed kołowaniem powinna być jeszcze dezaktywowana.

2.
Przede wszystkim potwierdź ustawienie konfiguracji podwieszeń CAT I lub CAT III.
CAT I – lekka konfiguracja, pociski air-to-air
CAT III – ciężka konfiguracja, uzbrojenie air-to-ground i/lub zbiorniki paliwa pod skrzydłami
CAT III z lekkim ładunkiem jeszcze przejdzie, ale CAT I z bombami lub zbiornikami może się zakończyć katastrofą w powietrzu. CAT III wprowadza ograniczenia w komputerowym systemie sterowania fly-by-wire, by samolot nie przekraczał pewnych limitów w manewrach powietrznych.

3.
Jeśli startujesz w nocy, włącz światła kołowania TAXI Lights.

4.
Wybierz częstotliwość wieży i poproś przez radio o zgodę na kołowanie (Request Taxi to Runway). To opcjonalny krok, jedynie zwiększający immersję. DCS World wciąż czeka na realistyczną komunikację z wieżą ATC.

5.
Zapamiętaj numer pasa, z jakiego powinieneś startować (numer określa jego zorientowanie na kompasie w stopniach np. pas 34, to pas skierowany na kurs 340. To także opcjonalny krok, jeśli jesteś sam i pogoda jest idealna. Jest to jednak istotne na serwerach multiplayer, by nie psuć zabawy innym oraz w przypadku wiatru i cięższego ładunku. Kierunek startu jest bowiem tak dobierany, by samoloty mogły szybciej wzbić się w powietrze i z mniejszą prędkością lecąc pod wiatr.

6.
Wciśnij przycisk na drążku MSL STEP/NWS (Nose Wheel Steering), by włączyć skręcanie przednim podwoziem za pomocą steru kierunku. Po włączeniu NWS zaświeci się kontrolka po prawej stronie HUD-a.

7.
Dodaj delikatnie mocy silnika, aż samolot ruszy z miejsca. Przetestuj działanie skręcania NWS i hamulców kołowych. Lekki F-16 generalnie kołuje na biegu jałowym – po dodaniu mocy zredukują ją do jałowej i jedź rozpędem. Przy cięższym samolocie lub innej czułości przepustnicy ustaw moc zapewniającą bezpieczną prędkość toczenia się. Niskie prędkości nie są wyświetlane na HUDzie, więc będziesz musiał ją wyczuć.

8.
Drogi kołowania oznaczone są żółtymi liniami i znakami. Kołuj wzdłuż linii w stronę swojego pasa.

9.
W obecnej wersji kontroler ATC nie wyznaczy Ci drogi kołowania (każda ma swój numer i literę). Jeśli nie znasz topografii lotniska, możesz skorzystać z widoku F2, oddalić go rolką myszy i zorientować się w ten sposób, w którą stronę powinieneś kołować.
W tym wypadku pas jest blisko po prawej, ale wyznaczony do startu pas 34 jest po drugiej stronie, więc kierujemy się na drogę kołowania wzdłuż pasa (żółta strzałka). To oczywiście opcja i w przypadku misji singlowych możesz po prostu wjechać na najbliższy kierunek po prawej.

10.
Wąski rozstaw podwozia sprawia, że F-16C bardzo łatwo się wywraca, jeśli zaczniemy skręcać przy zbyt dużej prędkości. Używaj hamulców kołowych odpowiednio przed zakrętem, by zacząć zwrot z bardzo małą prędkością.

11.
Kontynuuj kołowanie wzdłuż żółtych linii i znaków aż do wjazdu na pas.


12.
Pasy startowe oznaczone są na drogach kołowania biało-czerwonymi znakami. Wjazd na pas poprzedza gruba żółta linia z czarną przerywaną. Jeśli chcesz zwiększyć realizm i immersję, zatrzymaj się przed nią – to etap zwany „Hold Short”. Pilot dokonuje wtedy ostatnich przygotowań do startu i oczekuje na zgodę wieży. W przypadku misji bojowych, samolot przed „hold-short” może jeszcze zajeżdżać do małej zatoczki przed wjazdem na pas, gdzie w bezpiecznej odległości od zabudowań lotniska obsługa uzbraja wszelkie bomby i rakiety na pokładzie.

13.
Uzbrój katapultę fotela. Opuszczanie samolotu w ten sposób to ostateczność, dlatego krok ten opóźnia się aż do samego końca, by nie doszło do awaryjnego lub przypadkowego odpalenia fotela.

14.
Włącz radar FCR jeśli jeszcze nie był włączony.

15.
Wywołaj wieżę przed radio i poproś o pozwolenie na start (Request Takeoff). W przypadku serwerów multiplayer rozejrzyj się dobrze, czy jakiś gracz właśnie nie podchodzi do lądowania. Wartość QFE 24.30 to ciśnienie wysokościomierza pokazujące pułap 0 na aktualnym poziomie gruntu. Możesz zignorować ten komunikat, i tak istotna jest wartość standardowa 29.92 na wysokościomierzu. Z tego powodu wysokościomierz barometryczny na HUDzie pokazuje Ci już teraz znacznie wyższy pułap, zgodnie z wysokością lotniska nad poziomem morza.

16.
Wjedź na pas i ustaw się równo z jego osią. Pozwól maszynie toczyć się przez chwilę, by upewnić się, że nie zbacza na boki. Korekta toru jazdy F-16 jest trudna i przy większych prędkościach łatwo wywrócić samolot.

17.
W przypadku lekkiego samolotu możesz wystartować z mil-power – bez dopalacza. Przy ładunku ciężkich bomb lub zbiorników paliwa, a także krótkiego pasa, będziesz potrzebował pełnej mocy. Wciśnij hamulce kołowe i zwiększ moc do 100%. Puść hamulce i włącz dopalacz. Kontroluj prosty rozbieg wzdłuż pasa w miarę nabierania prędkości.

18.
Przy prędkości 60-70 węzłów wyłącz sterowanie NWS przyciskiem MSL STEP/NWS, by korekty kierunku nie wywróciły samolotu. Potwierdź wyłączenie zgaszeniem kontrolki.

19.
Czuwając nad prostym rozbiegiem kontroluj prędkość. Moment rozpoczęcia wznoszenia zależy od ciężaru samolotu. Im lżejsza maszyna, tym wcześniej możesz pociągnąć drążek do siebie. Im więcej bomb i innego ładunku, tym później musisz to zrobić. Rozpiętość prędkości waha się zwykle gdzieś między 145-150 węzłów, a 160-170 węzłów.

20.
Delikatnie pociągnij drążek do siebie i rozpocznij wznoszenie pod kątem najwyżej 10 stopni, by nie zahaczyć ogonem o asfalt. Zauważ, że stopnie nie będą widoczne na drabince HUD-a, a tak jak przy lądowaniu, ze wskaźnikiem kierunku lotu w granicach symbolu E-Bracket oznaczającego właściwy kąt natarcia.


21.
Po rozpoczęciu i ustabilizowaniu pozytywnego wznoszenia, wciśnij przycisk G, by schować podwozie.


22.
Kontynuuj wznoszenie pod kątem od 8 do 20 stopni i z prędkością około 350 węzłów.


23.
Tuż po starcie i ustabilizowaniu wznoszenia wyłącz dopalacz, by nie zużyć całego paliwa w jednej chwili. Kontynuuj wznoszenie na wysokość przelotową i lot według punktów trasy.
