Start z lotniska – poradnik F/A-18C Hornet

Lotniskowce to symbol militarnych supermocarstw. Nic dziwnego więc, że większość sił powietrznych mająca na wyposażeniu samoloty F/A-18 Hornet używa ich na zwykłych lotniskach. Procedura kołowania i startu jest wtedy dużo bardziej prosta, choć ciągle warto pamiętać o paru rzeczach. Rozpoczynamy od etapu już po procedurze rozruchu silników Cold Start, szczegółowo opisanej TUTAJ.

1.
Jeśli chcesz się upewnić, że niczego nie pominąłeś przed startem, włącz checklistę na jednym z ekranów DDI. Z menu głównego SUPT wybierz CHKLST.

2.
Lista do startu to prawa kolumna T.O. (take off).

Controls – szybki test sterów
Wings – sprawdź, czy skrzydła są rozłożone
Trim – Stab Trim przygotowany do startu. Wystarczy domyślna wartość 12 na większości lotnisk
Flaps – klapy wysunięte do połowy – Half
Hook – hak podniesiony i w trybie lotniska
Harness – ściągnięte pasy przypinające do fotela
Warn Lites – sprawdź, czy nie palą się kontrolki ostrzegawcze
NWS LO – włącz sterowanie przednim kołem Nose Wheel Steering
Seat Arm – uzbrój katapultę fotela (tuż przed wjazdem na pas)

3.
Standardowo jednak przed startem ustawia się HUD na lewym monitorze DDI. Z menu głównego TAC wybierz HUD.

4.
Na prawym monitorze DDI ustawia się ekran kontroli systemów lotu, by ewentualnie wyłapać błędy i usterki. Z menu głównego SUPT wybierz FCS.

5.
Po lewej stronie sprawdź następujące ustawienia:
Flaps – klapy ustawione na HALF (do połowy)
Anti Skid – system antypoślizgowy włączony ON
Hook Bypass – tryb haka ustawiony na FIELD (lotnisko)

6.
Dostosuj oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne według potrzeb.

7.
Upewnij się, że skrzydła są rozłożone.

8.
Włącz sterowanie przednim kołem NWS Nose Wheel Steering. Na lotniskach jest sporo miejsca, więc zwykle nie będzie potrzeby przytrzymywania klawisza NWS, by uaktywnić ciasne sterowanie NWS HI.

9.
Opcjonalnie poproś przez radio o zgodę na kołowanie i uzyskać numer pasa. Jeśli zaczniesz się poruszać, zostanie ona wydana automatycznie. Dodaj minimalnie mocy, aż samolot zacznie się poruszać i skieruj się w stronę pasa startowego po drodze kołowania. Jeśli nie znasz układu lotniska, włącz widok F2, by rozeznać się w otoczeniu.

10.
Tuż przed wjazdem na pas, grubą żółto-czarną linią i biało-czerwonym oznakowaniem zatrzymaj się – Hold Short.

11.
Uzbrój katapultę fotela. W rzeczywistości na niektórych lotniskach trzeba jeszcze zajechać do specjalnej zatoczki i poczekać na uzbrojenie wszelkich bomb i pocisków na pokładzie. Robi się to z dala od budynków ze względów bezpieczeństwa.

12.
Opcjonalnie poproś o zgodę na start i powoli wjedź na pas. Ustaw się na środku na jego osi i zatrzymaj używając hamulców kołowych.

13.
Wciśnij hamulce kołowe do maksimum i utrzymuj je tak. Zwiększ moc do 80% i puść hamulce. Samolot zacznie się toczyć, Zwiększ moc do 100% lub dopalaczy, zwłaszcza jeśli masz ciężki ładunek. Utrzymuj samolot na środku pasa wraz z nabieraniem prędkości.

14.
Przy prędkości 70 węzłów wyłącz sterowanie przednim kołem, by uniknąć ostrych skrętów i przypadkowego opuszczenia pasa. Potwierdź zniknięcie napisu NWS z HUD-a.

15.
Przy prędkości 130 węzłów (lub nieco większej jeśli masz ciężki ładunek), zacznij ściągać drążek do siebie, by rozpocząć wznoszenie.

16.
Po uzyskaniu pozytywnego wznoszenia schowaj podwozie (klawisz G) i sprawdź położenie klap FLAPS. Powinny być w pozycji AUTO.

17.
Wyłącz dopalacze ustawiając moc na około 90-95%. Kontynuuj wznoszenie i lot według ustalonej trasy.

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *