Lotniskowce to symbol militarnych supermocarstw. Nic dziwnego więc, że większość sił powietrznych mająca na wyposażeniu samoloty F/A-18 Hornet używa ich na zwykłych lotniskach. Procedura kołowania i startu jest wtedy dużo bardziej prosta, choć ciągle warto pamiętać o paru rzeczach. Rozpoczynamy od etapu już po procedurze rozruchu silników Cold Start, szczegółowo opisanej TUTAJ.
1.
Jeśli chcesz się upewnić, że niczego nie pominąłeś przed startem, włącz checklistę na jednym z ekranów DDI. Z menu głównego SUPT wybierz CHKLST.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/a1-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Lista do startu to prawa kolumna T.O. (take off).
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/de-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Controls – szybki test sterów
Wings – sprawdź, czy skrzydła są rozłożone
Trim – Stab Trim przygotowany do startu. Wystarczy domyślna wartość 12 na większości lotnisk
Flaps – klapy wysunięte do połowy – Half
Hook – hak podniesiony i w trybie lotniska
Harness – ściągnięte pasy przypinające do fotela
Warn Lites – sprawdź, czy nie palą się kontrolki ostrzegawcze
NWS LO – włącz sterowanie przednim kołem Nose Wheel Steering
Seat Arm – uzbrój katapultę fotela (tuż przed wjazdem na pas)
3.
Standardowo jednak przed startem ustawia się HUD na lewym monitorze DDI. Z menu głównego TAC wybierz HUD.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/hud1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/hud2.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
Na prawym monitorze DDI ustawia się ekran kontroli systemów lotu, by ewentualnie wyłapać błędy i usterki. Z menu głównego SUPT wybierz FCS.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/fcs1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/fcs2.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
5.
Po lewej stronie sprawdź następujące ustawienia:
Flaps – klapy ustawione na HALF (do połowy)
Anti Skid – system antypoślizgowy włączony ON
Hook Bypass – tryb haka ustawiony na FIELD (lotnisko)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/e.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
6.
Dostosuj oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne według potrzeb.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/tr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/ft.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
7.
Upewnij się, że skrzydła są rozłożone.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/t5.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/t7.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
8.
Włącz sterowanie przednim kołem NWS Nose Wheel Steering. Na lotniskach jest sporo miejsca, więc zwykle nie będzie potrzeby przytrzymywania klawisza NWS, by uaktywnić ciasne sterowanie NWS HI.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/frr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
9.
Opcjonalnie poproś przez radio o zgodę na kołowanie i uzyskać numer pasa. Jeśli zaczniesz się poruszać, zostanie ona wydana automatycznie. Dodaj minimalnie mocy, aż samolot zacznie się poruszać i skieruj się w stronę pasa startowego po drodze kołowania. Jeśli nie znasz układu lotniska, włącz widok F2, by rozeznać się w otoczeniu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/t6-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/cd-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
10.
Tuż przed wjazdem na pas, grubą żółto-czarną linią i biało-czerwonym oznakowaniem zatrzymaj się – Hold Short.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/f4.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
11.
Uzbrój katapultę fotela. W rzeczywistości na niektórych lotniskach trzeba jeszcze zajechać do specjalnej zatoczki i poczekać na uzbrojenie wszelkich bomb i pocisków na pokładzie. Robi się to z dala od budynków ze względów bezpieczeństwa.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/aq.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
12.
Opcjonalnie poproś o zgodę na start i powoli wjedź na pas. Ustaw się na środku na jego osi i zatrzymaj używając hamulców kołowych.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/fgh.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/r56.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
13.
Wciśnij hamulce kołowe do maksimum i utrzymuj je tak. Zwiększ moc do 80% i puść hamulce. Samolot zacznie się toczyć, Zwiększ moc do 100% lub dopalaczy, zwłaszcza jeśli masz ciężki ładunek. Utrzymuj samolot na środku pasa wraz z nabieraniem prędkości.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/gyu.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
14.
Przy prędkości 70 węzłów wyłącz sterowanie przednim kołem, by uniknąć ostrych skrętów i przypadkowego opuszczenia pasa. Potwierdź zniknięcie napisu NWS z HUD-a.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/bh-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
15.
Przy prędkości 130 węzłów (lub nieco większej jeśli masz ciężki ładunek), zacznij ściągać drążek do siebie, by rozpocząć wznoszenie.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/11-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/d4.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
16.
Po uzyskaniu pozytywnego wznoszenia schowaj podwozie (klawisz G) i sprawdź położenie klap FLAPS. Powinny być w pozycji AUTO.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/Screen_210331_111852.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/d6.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
17.
Wyłącz dopalacze ustawiając moc na około 90-95%. Kontynuuj wznoszenie i lot według ustalonej trasy.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/d4f43.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/ty-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)