Start z lotniskowca Supercarrier – poradnik F/A-18C Hornet

Posiadanie modułu DCS Supercarrier umożliwia operowanie F/A-18C Hornet z pokładu lotniskowca, po którym uwija się animowana obsługa naziemna. Sam pokład jest też nieco bardziej wymiarowy niż na USS Stennis w standardowym pakiecie. Procedura startu jest w tym przypadku nieco bardziej klimatyczna, a zarazem realistyczna w porównaniu do tej bez obsługi. Większość etapów wygląda jednak identycznie.

W tym przykładzie zakładamy, że samolot dopiero wyrusza na misję i jest już po procedurze uruchomienia Cold Start (szczegółowo opisana TUTAJ).

1.
Poproś o usunięcie blokad kół. Wywołaj menu radia (Prawy ALT + /) i obsługę naziemną GROUND CREW. Wybierz po kolei opcje:
WHEEL CHOCKS
REMOVE
To etap konieczny w przypadku samodzielnego Cold Startu.

2.
Włącz i ustaw TACAN lotniskowca. Ułatwi to prawidłowe i bezpieczne opuszczenie strefy grupy okrętów po starcie. Numer kanału sprawdzisz w odprawie ALT+B.

3.
Jeśli zaczynałeś od Cold Startu, ustaw ekrany DDI na HUD w menu TAC i FCS w menu SUPT.

4.
Wciśnij ALT + ’ (apostrof), by sprawdzić wagę całkowitą samolotu. Jego ciężar warunkuje ustawienie trymera do startu. Dobrze ustawiony trymer sprawia, że samolot po opuszczeniu pokładu od razu wzniesie się w górę, umożliwiając bezpieczne przejęcie sterów.
Prawidłowe ustawienia to:
– waga poniżej 44 000 – stab trim 16
– waga 45 000 – 48 000 – stab trim 17
– waga 49 000 i więcej – stab trim 18 (plus obowiązkowy dopalacz przy starcie)

5.
Z wagą 48 259 funtów ustawiamy Stab Trim 17. Przyciskiem na drążku NOSE UP ustaw Stab Trim 17. Wartość tę widać na ekranie FCS, który ustawiliśmy wcześniej na monitorze DDI.

6.
Upewnij się, że masz złożone skrzydła. Wciśnij na drążku przycisk UNDESIGNATE / NWS, by włączyć czułe sterowanie HI przednim kołem, ułatwiające manewrowanie na ciasnym pokładzie lotniskowca.
Oznaczenie NWS HI pojawi się na HUDzie.

7.
Sprawdź, na którą katapultę z czterech dostępnych będziesz kołował. Czasem zobaczysz krótki komunikat radiowy z przydzielonym numerem CAT, ale zadziała też każda wolna, do której się skierujesz.

8.
Zwolnij hamulce parkingowe. Upewnij się, że ANTI SKID jest wyłączony.

9.
Dodaj delikatnie mocy, aż samolot ruszy z miejsca. Wciśnij ster kierunku, jeśli musisz skręcić w stronę swojej katapulty. Używaj hamulców kołowych i delikatnego operowania przepustnicą, żeby kontrolować wolne i precyzyjne poruszanie się po pokładzie. Kieruj się w stronę dużego, jasnego prostokąta JBD (Jet Blast Deflector) na pokładzie przed wybraną katapultą.
W tym przykładzie kierujemy się do katapulty nr 1 (CAT 1) na skraju po prawej stronie.

10.
Gdy dotrzesz w okolicę JBD obsługa CAT zacznie procedurę ustawienia samolotu na torze katapulty. Od tej chwili najważniejsza staje się postać w żółtej kamizelce odpowiedzialna za ustawienie samolotu – Plane Director. Wszystko odbywa się na zasadzie komunikatów ręcznymi gestami.

11.
Na początek Plane Director rozciągnie ramiona – oznacza to, że musisz rozłożyć skrzydła.

13.
Przesuń dźwignię składania skrzydeł w prawo i wciśnij, potwierdzając zablokowanie. Sprawdź wizualnie, czy skrzydła są rozłożone.
BARDZO WAŻNE – od tej chwili będziesz musiał cały czas trzymać wciśnięty przycisk UNDESIGNATE / NWS, by ciasno skręcać na pokładzie w trybie NWS HI.

14.
Obserwuj wskazówki Plane Directora, by ustawić się równo na linii katapulty.
Może Ci pokazywać poruszanie się w lewo lub w prawo odpowiednio wyciągając jedno ramię

15.
… albo prosto w jego stronę, gdy przednie podwozie jest równo z katapultą. Wtedy Plane Director wykonuje gest dwoma ramionami ku sobie.

16.
Zrównaj rzutnik HUD-a w kabinie z osią katapulty, by ustawić się równo na jej linii. Tocząc się prosto musisz ustawić przednie koło tuż przy katapulcie. W przypadku lotniskowca USS Stennis konieczne było użycie widoku zewnętrznego, teraz wystarczy obserwować Plane Directora.
Zatrzymaj się, że gdy wykona gest dwóch pięści skierowanych w górę.

17.
Plane Director wykona teraz gest prostowania ręki w łokciu. Oznacza to, że musisz opuścić dźwignię LAUNCH BAR przy przednim podwoziu, która będzie zamocowana do katapulty. Ustaw przełącznik LAUNCH BAR na lewej, przedniej konsoli na pozycję EXTEND.

18.
Poczekaj, aż obsługa zamontuje Holdback do przedniego podwozia. To element, który utrzymuje samolot nieruchomo w miejscu nawet na pełnym dopalaczu, dopóki Shooter nie uruchomi katapulty do startu.

19.
Czas umieścić Launch Bar w trzonie katapulty. Zauważ, że Plane Director przeniósł się na lewą stronę samolotu. Zacznie on wykonywać energiczne ruchy obydwoma ramionami, co oznacza, że masz przybliżyć się, zwiększając moc silników.
Pierwszy etap tej czynności jest prosty – zacznij się toczyć powoli, jak poprzednio, by dojechać Launch Barem do katapulty. W pewnym momencie napotkasz jednak na opór, ale Plane Director będzie dalej sygnalizował „więcej mocy”.

20.
Do zakleszczenia Launch Bara w katapulcie będzie potrzeba dużo więcej mocy niż przy zwykłym kołowaniu. Weź pod uwagę nawet 80-85 procent mocy silników. Obserwuj Plane Directora. Poczujesz w kabinie, że dźwignia Launch Bara w końcu przeskoczyła na miejsce, ale kluczowy jest gest Plane Directora, który gwałtownie wyciągnie ku górze pięści, co oznacza STOP! Wciśnij hamulce kołowe i zmniejsz moc silników do Idle.

21.
Obsługa dokończy podłączanie Launch Bara do katapulty.

22.
Plane Director wykona teraz gest zginania ramienia w łokciu. Oznacza to, że masz z powrotem przełączyć w kokpicie LAUNCH BAR w pozycję RETRACT. W rzeczywistości pozostanie on zakleszczony w katapulcie.

22.
Teraz scenę przejmuje osoba Shootera odpowiedzialna za bezpieczne „wystrzelenie” samolotu z pokładu. Shooter uniesie w górę dwa palce i zacznie wykonywać dłonią energiczny gest, co oznacza „Spool up!” – zwiększ moc silników do maksymalnej.

23.
Wykonaj Full Wipe, czyli testowe, szybkie wychylenie sterów do maksimum. To ostatnia chwila, by odwołać start, jeśli coś jest nie tak z samolotem. Z radia wybierz ponownie obsługę naziemną GROUND CREW komendę SALUTE!, czyli oddanie honorów obsłudze i znak, że Shooter ma wystrzelić samolot. Możesz też przypisać komendę SALUTE! do osobnego przycisku na klawiaturze w menu sterowania. Zwiększ moc silników do maksimum.

24.
Cała obsługa katapulty zacznie końcową fazę przygotowań do startu. Wyciągnięte kciuki w górę oznaczają, że wszystko jest OK w ich sekcjach.

25.
Shooter i Plane Director w tej pozycji oznaczają, że „wystrzelenie” samolotu nastąpi za moment.

26.
Nie dotykaj drążka podczas startu. Samolot naturalnie wzbije się w górę po opuszczeniu pokładu, o ile ustawienia trymera Stab Trim było prawidłowe.

27.
Jak tylko opuścisz pokład schowaj podwozie klawiszem G i ustaw klapy w pozycję AUTO przełącznikiem w kabinie lub klawiszem F.

28.
Odbij trochę w prawo. Utrzymuj wysokość 500 stóp i prędkość 350 węzłów, aż osiągniesz dystans 7 mil od lotniskowca. Opuścisz wtedy strefę z niebezpieczeństwem kolizji z ruchem samolotów wokół okrętu. Możesz w końcu przejść na wysokość przelotową, ustaloną trasę i do dalszych etapów misji.

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *