TACAN, czyli Tactical Air Navigation System to jeden ze sposobów nawigacji w F/A-18C Hornet. Podaje kurs oraz dystans do wybranej stacji nadającej sygnał. W DCS World używamy go zwykle do odnalezienia lotniska, lotniskowca lub samolotu-cysterny, choć na mapach rozsiane są też punkty TACAN w różnych innych miejscach. Są one przydatne, kiedy nasz samolot nie wykrywa jeszcze docelowej stacji TACAN. Wymagana jest bowiem „czysta” linia widzenia, bez żadnych przeszkód terenowych.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/de3.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Do wykorzystania stacji TACAN musisz znać jej kanał, np. 71X, 68Y. Znajdziesz go w odprawie misji, swoim kneeboardzie lub na mapie pod klawiszem F10.
1.
Wybierz menu SUPT i ekran nawigacji HSI
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/za.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Włącz TACAN na konsoli UFC.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/r4.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
– wybierz TCN
– kliknij ON/OFF aż na wyświetlaczu pojawi się ON (czasem wymaga to dwukrotnego wciśnięcia)
3.
Wprowadź dane wybranej stacji.
– wybierz T/R lub A/A
– wybierz X lub Y
– wprowadź numer kanału i potwierdź ENT
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/tr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
– T/R – transmit/recieve – standardowy wybór dla lotnisk, podaje namiar i dystans
– RCV – receive – podaje tylko namiar
– A/A – TACAN na samolocie – używamy do wyszukiwania cysterny
– X – wymagana opcja dla każdego kanału
– Y – opcjonalnie zamiast X
W tym przypadku wprowadziliśmy dane 10X dla tankowca A/A.
4.
Na ekranie HSI wybierz nawigację TCN zamiast waypoint – pojawi się odpowiedni symbol, na który musisz się kierować.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/de4e.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
5.
Odpowiednie symbole są również na HUDzie. Karetka kursu, tak jak przy waypointach, pokazuje gdzie się kierować, a na dole widać odległość oraz nazwę stacji TACAN.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/uzk.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
6.
Przy nawigacji TACAN można wykorzystać jeszcze opcję „przechwytywania kursu”, by w warunkach słabej widoczności naprowadzić samolot od razu na pas startowy.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/t6.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
– przytrzymaj dolny przełącznik CRS, aż na HSI pojawi się długa strzałka kursu, a na konsoli UFC pojawi się opcja CSEL (course select)
– wpisz na klawiaturze wybrany kurs i potwierdź ENT
7.
Zacznij przechwytywać kurs – skieruj samolot w stronę linii z grotem strzałki.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/y7.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
8.
Zwróć uwagę, że z HUDa zniknęła karetka kursu, a pojawiła się strzałka pokazująca kierunek przechwycenia.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/drg.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
9.
Tuż przed zrównaniem się symbolu samolotu ze strzałką kursu zrób zwrot, by lecieć równolegle do wyznaczonego kursu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/6y7.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
10.
Wyrównaj lot, by ustawić się idealnie na kurs.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/rt6.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/t7.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
11.
Na HUDzie strzałka kursu powinna pokryć się z symbolem Flight Path Marker.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/7u8.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Więcej informacji o wyborze kursu przy systemie TACAN znajdzie się we wpisie dotyczącym lądowania w warunkach ograniczonej widoczności.
dzięki, dobry materiał 🙂 krótki i czytelny!