Na oświetlenie samolotu F/A-18C Hornet składa się zestaw świateł zewnętrznych i wewnętrznych. Te pierwsze wpływają na bezpieczeństwo podczas latania w formacji oraz podczas startów i lądowań, a drugie ułatwiają orientację w kokpicie. Do ich obsługi służą dwa panele w kokpicie, choć jest kilka wyjątków.
Spis treści
Oświetlenie wewnętrzne
Oświetlenie zewnętrzne
Gogle noktowizyjne NVG
Oświetlenie wewnętrzne
Do obsługi oświetlenia w kokpicie służy panel INTR LT (Internal Lights) na prawej konsoli.
Opis gałek:
CONSOLES – jasność podświetlenia podpisów przełączników na bocznych konsolach
INST PNL (Instrument Panel) – jasność podświetlenia zegarów i napisów na przednim panelu instrumentów
FLOOD – jasność ogólnego podświetlenia kokpitu
WARN/CAUT – jasność kontrolek ostrzegawczych i lampek
CHART – jasność podświetlenia okolicy kolan do używania kneeboarda
Opis przełączników:
TEST – test lampek ostrzegawczych
MODE – ogólny tryb oświetlenia zależnie od pory dnia:
Day – dzień
Nite – noc
NVG – gogle noktowizyjne
Jasność HUD-a
Do regulowania jasności HUD-a służy pokrętło pod przednią konsolą UFC.
W zależności od ustawienia trybu oświetlenia DAY/NITE zakres regulowanej jasności będzie inny.
Działanie oświetlenia wewnętrznego
CONSOLES
INST PNL
FLOOD
CHART
Latarka
Elementem oświetlenia wewnętrznego jest jeszcze przydatna latarka. Włącza się ją klawiszami LEWY ALT + L.
Oświetlenie zewnętrzne
Do operowania światłami zewnętrznymi służy zupełnie inny panel – LT -po przeciwnej stronie, czyli na lewej konsoli. Dodatkowo ukryty jest za przepustnicą i by zobaczyć wszystkie przełączniki, trzeba mocno przesunąć kamerę lub popchnąć przepustnicę do przodu. warto więc uważać podczas ustawiania świateł przed startem.
Opis gałek i przełączników:
FORMATION – jasnozielone paski, światła do latania w formacji
POSITION – światła pozycyjne na krawędziach płatowca – powinny być zawsze włączone z wyjątkiem operacji bojowych
STROBE – światła migające na ogonie, spełniają rolę anty-kolizyjną
BRT – jasne (bright)
OFF – wyłączone
DIM – przygaszone (dimmed)
Działanie oświetlenia zewnętrznego
POSITION
FORMATION
STROBE
Światło do lądowania / kołowania
Światłem zewnętrznym jest również reflektor do kołowania i lądowania. Włącza się go na przednim panelu po lewej stronie przełącznikiem LDG/TAXI LIGHT.
Gogle noktowizyjne NVG
Urządzeniem związanym ze światłem są gogle noktowizyjne. W F/A-18C Hornet można je umieścić jedynie jako zamiennik celownika nahełmowego JHMCS – robi się to w edytorze misji, więc autor scenariusza z góry decyduje, z czego będzie mógł skorzystać pilot.
W kokpicie gogle NVG włącza się klawiszami PRAWY SHIFT + H. Do regulacji intensywności obrazu NVG służą klawisze PRAWY ALT + PRAWY SHIFT + H oraz PRAWY CTRL + PRAWY SHIFT + H.
Kolorowy monitor z mapą będzie trzeba dostosować do gogli NVG przełącznikami w narożnikach monitora.
Warto też pamiętać o przełączniku trybu oświetlenia na prawej konsoli i przestawić go na NVG.