Oświetlenie – poradnik F/A-18C Hornet

Na oświetlenie samolotu F/A-18C Hornet składa się zestaw świateł zewnętrznych i wewnętrznych. Te pierwsze wpływają na bezpieczeństwo podczas latania w formacji oraz podczas startów i lądowań, a drugie ułatwiają orientację w kokpicie. Do ich obsługi służą dwa panele w kokpicie, choć jest kilka wyjątków.

Spis treści
Oświetlenie wewnętrzne
Oświetlenie zewnętrzne
Gogle noktowizyjne NVG

Oświetlenie wewnętrzne

Do obsługi oświetlenia w kokpicie służy panel INTR LT (Internal Lights) na prawej konsoli.
Opis gałek:
CONSOLES – jasność podświetlenia podpisów przełączników na bocznych konsolach
INST PNL (Instrument Panel) – jasność podświetlenia zegarów i napisów na przednim panelu instrumentów
FLOOD – jasność ogólnego podświetlenia kokpitu
WARN/CAUT  – jasność kontrolek ostrzegawczych i lampek
CHART – jasność podświetlenia okolicy kolan do używania kneeboarda
Opis przełączników:
TEST – test lampek ostrzegawczych
MODE – ogólny tryb oświetlenia zależnie od pory dnia:
Day – dzień
Nite – noc
NVG – gogle noktowizyjne

Jasność HUD-a

Do regulowania jasności HUD-a służy pokrętło pod przednią konsolą UFC.

W zależności od ustawienia trybu oświetlenia DAY/NITE zakres regulowanej jasności będzie inny.

Działanie oświetlenia wewnętrznego

CONSOLES

INST PNL

FLOOD

CHART

Latarka

Elementem oświetlenia wewnętrznego jest jeszcze przydatna latarka. Włącza się ją klawiszami LEWY ALT + L.

Oświetlenie zewnętrzne

Do operowania światłami zewnętrznymi służy zupełnie inny panel – LT -po przeciwnej stronie, czyli na lewej konsoli. Dodatkowo ukryty jest za przepustnicą i by zobaczyć wszystkie przełączniki, trzeba mocno przesunąć kamerę lub popchnąć przepustnicę do przodu. warto więc uważać podczas ustawiania świateł przed startem.

Opis gałek i przełączników:
FORMATION – jasnozielone paski, światła do latania w formacji
POSITION – światła pozycyjne na krawędziach płatowca – powinny być zawsze włączone z wyjątkiem operacji bojowych
STROBE – światła migające na ogonie, spełniają rolę anty-kolizyjną
BRT – jasne (bright)
OFF – wyłączone
DIM – przygaszone (dimmed)

Działanie oświetlenia zewnętrznego

POSITION

FORMATION

STROBE

Światło do lądowania / kołowania

Światłem zewnętrznym jest również reflektor do kołowania i lądowania. Włącza się go na przednim panelu po lewej stronie przełącznikiem LDG/TAXI LIGHT.

Gogle noktowizyjne NVG

Urządzeniem związanym ze światłem są gogle noktowizyjne. W F/A-18C Hornet można je umieścić jedynie jako zamiennik celownika nahełmowego JHMCS – robi się to w edytorze misji, więc autor scenariusza z góry decyduje, z czego będzie mógł skorzystać pilot.

W kokpicie gogle NVG włącza się klawiszami PRAWY SHIFT + H. Do regulacji intensywności obrazu NVG służą klawisze PRAWY ALT + PRAWY SHIFT + H oraz PRAWY CTRL + PRAWY SHIFT + H.

Kolorowy monitor z mapą będzie trzeba dostosować do gogli NVG przełącznikami w narożnikach monitora.

Warto też pamiętać o przełączniku trybu oświetlenia na prawej konsoli i przestawić go na NVG.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *