Kokpit i sterowanie – poradnik MiG-29A Fulcrum

Spis treści:
Wprowadzenie
Zmiana języka w kokpicie
Zmiana systemu miar: metryczny / imperialny
HUD w MiG-29A
Panel Instrumentów i konsole
Drążek
Przepustnica
Pilot w kokpicie
Dodatkowe ustawienia specjalne
Nawigacja GPS NS 430

Wprowadzenie

MiG-29A w DCS World to jedna z pierwszych, produkowanych wersji tego myśliwca i nie posiada w kokpicie żadnych ekranów wielofunkcyjnych. Wszystko oparte jest na tradycyjnych instrumentach analogowych. Jedyny monitor w kabinie dubluje tylko HUD, w razie gdyby ten nie był czytelny lub uległ awarii. HUD w MiGu-29A służy również do wyświetlania kontaktów wykrytych przez radar. Przy przesiadce z F-16C i F/A-18C kokpit MiGa może się wydać trochę chaotyczny i niezbyt ergonomiczny. Niektóre przyciski tego samego systemu potrafią być rozsiane po różnych miejscach w kabinie. 

Poniższy poradnik opisuje jedynie najważniejsze instrumenty i przełączniki w kokpicie. Dodatkowe informacje zamieszczone są we wpisach poświęconych konkretnym zagadnieniom.

Kokpit MiG-a-29A w DCS World można ustawić z angielskimi opisami lub w cyrylicy. Oprócz tego są jeszcze parametry lotu do wyboru z dedykowanymi wskaźnikami w systemie metrycznym albo imperialnym, czyli wysokość w metrach i prędkość w km/h albo stopy, węzły i mile. Ustawienia te są jednak rozbite w różnych zakładkach opcji DCS.

Zmiana języka w kokpicie

1.
Na ekranie głównym DCS World wejdź w ustawienia klikając ikonę kółka zębatego na górze, następnie w zakładkę SPECIAL i wybierz MiG-29A Fulcrum. Opcja COCKPIT pozwala wybrać:

  • DEFAULT – kokpit w cyrylicy
  • ENGLISH – kokpit w języku angielskim

Dodatkowo do każdej wersji językowej można jeszcze wybrać rozdzielczość tekstu kokpitu. Oprócz zwykłej, najwyższej do wyboru jest jeszcze MEDIUM (średnia) i LOW (niska), które warto wybrać w przypadku problemów z wydajnością, np. w trybie VR.

2.
Zwróć uwagę, że zmiana języka w kokpicie tylko częściowo zmienia wskazania instrumentów. Opisy w kokpicie są po angielsku, wysokościomierz radarowy w jednostkach imperialnych, ale już główny prędkościomierz IAS jest nadal w km/h, a wysokościomierz barometryczny w metrach. Również komunikaty awioniki AEKRAN pozostają w cyrylicy i podają komunikaty głosowe po rosyjsku.

3.
Dopiero zmiana globalnych ustawień awioniki na angielski oraz systemu metrycznego na imperialny zmienia dwa główne zegary w kokpicie oraz język komunikatów awioniki. Instrukcja zmiany znajduje się w kolejnym rozdziale. Różnice wyglądają tak:

Zmiana systemu miar: metryczny / imperialny

1.
Aby mieć w pełni angielski kokpit, na ekranie głównym DCS World wejdź w ustawienia klikając ikonę kółka zębatego na górze, następnie w zakładkę GAMEPLAY i wybierz:

  • Avionics Language – ENGLISH
  • Units – IMPERIAL

2.
Jeśli chcesz latać w oryginalnym, niezmodyfikowanym MiGu-29A, pozostaw kokpit w zakładce SPECIAL w ustawieniu DEFAULT, a w zakładce GAMEPLAY upewnij się, że Avionics Language jest ustawiony na NATIVE, a Units – METRIC.

HUD w MiG-29A 

1.
Wyświetlacz przeziernikowy HUD (Head UP Display) dostarcza podstawowych informacji o parametrach lotu oraz nawigacji. W razie skierowania samolotu bezpośrednio na słońce lub awarii, HUD zdublowany jest na dodatkowym wyświetlaczu HDD (Head DOWN Display) po prawej. Wykorzystywany jest do tego specjalny ekran CRT.

2.
Pokrętłami BRIGHT. można precyzyjnie regulować jasność symboli na HUD i HDD. Przełącznik trybów pozwala wybrać:

  • DAY – tryb jasności podczas dnia
  • NIGHT – tryb jasności do używania w nocy
  • RETICLE – tryb awaryjnego celownika optycznego

3.
Dźwignią po lewej możesz nasunąć osłonę przeciwsłoneczną, która poprawia czytelność HUDa.

4.
Podstawowa symbolika HUD:

  1. Airspeed – Prędkość IAS wraz ze wskaźnikiem przyspieszenia (w km/h lub węzłach) 
  2. Heading – Aktualny kurs
  3. Altitude – Wysokość (do 1000m / 3000 stóp radarowa, potem barometryczna) w metrach lub stopach
  4. Aircraft Symbol – Symbol samolotu
  5. Bank Angle – skala przechylenia na boki
  6. Pitch Angle – skala pochylenia dzioba względem horyzontu
  7. Steering Circle
  8. Artificial Horizon – linia sztucznego horyzontu
  9. Dystans do punktu nawigacyjnego

Panel Instrumentów i konsole

W kokpicie MiGa-29 można wyróżnić główny, przedni panel instrumentów wraz z panelami pomocniczymi oraz lewą i prawą konsolę z przyległą im ścianą.

1.
Główne wskaźniki na panelu instrumentów to:

  1. Prędkościomierz IAS
  2. Wysokościomierz barometryczny
  3. Wskaźnik wysunięcia klap, podwozia i hamulca aerodynamicznego
  4. Sztuczny horyzont ADI
  5. Wskaźnik sytuacji poziomej (HSI)
  6. Wariometr – prędkość wznoszenia / opadania
  7. Prędkościomierz TAS / Mach
  8. Zegar ze stoperem
  9. Wysokościomierz radarowy
  10. Wskaźnik obrotów silnika RPM
  11. Wskaźnik zużycia paliwa
  12. „AEKRAN” – system komunikatów ostrzegawczych
  13. RWR SPO-15LM “Bereza” – system ostrzegania przed namierzeniem radarowym

2.
Na środku panelu centralnego znajdziemy dźwignię hamulca przedniego koła oraz panel środków przeciwdziałania Countermeasure z licznikiem pozostałych zestawów Chaff / Flar.

3.
Po prawej stronie znajduje się panel kontrolek ostrzegawczych oraz panel systemu nawigacji A-323.

4.
U góry po lewej znajdziemy panel systemu uzbrojenia, wskaźnik kąta natarcia oraz lampkę / przycisk kasowania ogólnego ostrzegania MASTER CAUTION.

5.
Po lewej umieszczono panel sterowania radarem, obok dźwignię podwozia, a na dole panel obsługi autopilota i systemu kontroli lotu AFCS.

6.
Obok umieszczono dźwignię zamykania/otwierania kabiny, przełącznik pylonów z uzbrojeniem oraz przycisk wypuszczający spadochron hamujący przy lądowaniu.

7.
Na lewej konsoli, oprócz przepustnicy, najważniejsze przyciski to:

  1. Panel wspomagania systemu sterowania z przyciskiem do odrzucenia spadochronu hamującego
  2. Przyciski do wysuwania klap. Pomimo trzech przycisków istnieją tylko dwa poziomy: wysunięte i schowane wg angielskiego opisu: Down / Down / Up. W rosyjskim kokpicie dwa przyciski opisane jako START – LĄDOWANIE wysuwają klapy w takim samym stopniu.
  3. Panel obsługi radia
  4. Panel kontroli podwieszonego uzbrojenia

8.
Najważniejsze systemy na prawej konsoli to:

  1. System oświetlenia
  2. Panel zasilania elektrycznego
  3. Panel nawigacji ADF
  4. Panel systemu IFF „swój-obcy” (w obecnej wersji niezaimplementowany)
  5. Panel kontroli silników
  6. Panel zasilania systemów awioniki

9.
W tym miejscu znajdziemy włącznik rurki Pitota.

10.
Na ramie owiewki można włączyć i regulować pozycję lusterek.

Drążek

1.
Drążek można ukryć przyciskiem BACKSPACE, lub klikając u jego podstawy.

2.
Rozkład przycisków na drążku:

Przepustnica

1.
W MiGu-29 to na przepustnicy znajduje się przycisk NOSE WHEEL STEERING HIGH, pozwalający na ciaśniejsze skręty podczas kołowania.

2.
Rozkład przycisków na przepustnicy:

Pilot w kokpicie

Przyciski RShift+P włączają model pilota w kokpicie.

Dodatkowe ustawienia specjalne

1.
Część opcji specjalnych znajduje się ustawieniach głównych, po kliknięciu ikony kółka zębatego na górze, następnie zakładki SPECIAL i modułu MiG-29A Fulcrum (9-12A).

  • CUSTOMIZED COCKPIT – wybór języka kokpitu oraz jakości tekstur
  • HMD MONOCLE VISIBLE – widok zarysu monokla celownika nahełmowego
  • HMD RENDER EYE – wybór oka / oczu do renderowania celownika nahełmowego w VR
  • HMD SCAB ANIMATION – animacja ręki pilota opuszczająca i podnosząca monokl celownika nahełmowego
  • THROTTLE AUTO LATCH – automatyczne przejście do dopalacza przy przesunięciu przepustnicy. Wyłączenie tej opcji wymaga wciśnięcia dodatkowego przycisku, by włączyć dopalacz

2.
Inne opcje dostępne są z poziomu edytora misji.

  • INS REALISM – realizm czasu dostrajania nawigacji
  • AT HOT START – status dostrojenia przy hot starcie
  • SPO-15LM THREAT PROGRAM – wariant systemu RWR:
    – AUTOMATIC – system dostosowany do misji i zagrożeń w niej przewidzianych
    – STOCK – system bez aktualizacji i przeróbek, oparty na starych tabelach zagrożeń z czasów Układu Warszawskiego, wykrywa, ale nie rozpoznaje części zagrożeń, wymaga większej wiedzy od pilota
  •  ALLOW NS 430 – instaluje system nawigacji GPS, jeśli jest zakupiony
  • HELMET MOUNTED DEVICE – opcja HMS instaluje celownik nahełmowy

Nawigacja GPS NS 430

W kokpicie DCS MiG-29A da się zamontować nawigację GPS z wyświetlaczem LCD i mapą (domyślnie są tylko analogowe instrumenty). Wymaga to jednak dodatkowego zakupu dwóch modułów: 

  • NS 430 Navigation System – 10,99 $
  • NS 430 Navigation System for MiG-29A Cockpit – 5,99 $

Taki pakiet pojawia się wtedy jako zintegrowany element w kokpicie, nie jest po prostu okienkiem systemowym.

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *