Spis treści:
Co to jest Performance Page?
Opis ekranu Performance Page
Hover Check – test zawisu według momentu obrotowy torque
Jak sprawdzić parametry optymalnego lotu dla różnych warunków?
Jak zmienić ładunek i wagę śmigłowca przed startem?
Co to jest Performance Page?
Performance Page to jedna z podstron na ekranie parametrów silnika śmigłowca Apache. Wyświetla wymagany moment obrotowy silnika (torque) do utrzymania zawisu zarówno w warunkach IGE, jak i OGE, który jest zależny od wagi śmigłowca i panujących warunków atmosferycznych. Dodatkowo pokazuje również parametry niezbędne do przebycia maksymalnego dystansu oraz uzyskania maksymalnego czasu w powietrzu.
Dane te wyświetlane są dla bieżącego stanu maszyny oraz pozwalają także zaplanować i sprawdzić różne konfiguracje w różnych warunkach dzięki kalkulatorowi parametrów. Jest to szczególnie istotne podczas operowania w ekstremalnych warunkach pogodowych lub lokacjach. W miejscach położonych wysoko nad poziomem morza (np. mapa Nevada w DCS) lub/i przy bardzo wysokiej temperaturze powietrza możliwości silników są o wiele bardziej ograniczone i zawis może nie być możliwy.
Wyliczenia na stronie Performance pozwalają to sprawdzić przed wyruszeniem na misję i dokonać ewentualnych zmian w wadze zabieranego ładunku i uzbrojenia, by zawsze zapewnić sobie zapas mocy.
Opis ekranu Performance Page
1.
Wciśnij przycisk M, by wejść do menu głównego, a następnie przycisk pod PERF (Performance).
2.
Stronę można wyświetlić również z poziomu parametrów pracy silników.
3.
Okienko HOVER Torque – pokazuje wymagany moment obrotowy silnika do utrzymania zawisu:
- IGE – Inside Ground Effect – z efektem przypowierzchniowym, czyli poniżej 40 feet (wyliczenia przy 5 stopach wysokości)
- OGE – Outside Ground Effect – bez efektu przypowierzchniowego, czyli powyżej 48 feet (wyliczenia dla pułapu 80 feet)
- REQUIRED – wymagany moment obrotowy silnika (torque) do zawisu IGE i OGE
- GO-NO/GO – wymagany moment obrotowy silnika Torque do utrzymania zawisu na wysokości 5 feet przy danych warunkach atmosferycznych dla maksymalnej wagi śmigłowca (Maxmium Gross Weight), czyli z uwzględenieniem wagi paliwa, uzbrojenia, pilotów i zestawu do przetrwania
- INDICATED – aktualny moment obrotowy silnika (torque)
4.
Okienko Max GWT – Maximum Gross Weight – wyświetla maksymalną, dozwoloną wagę śmigłowca w funtach, by maszyna była w stanie utrzymać zawis w warunkach IGE i OGE. Jeśli wartość wyświetlana jest na żółto, oznacza to przekroczenie dozwolonej wagi. Parametry wyliczane są dla:
- DE (Dual Engine) – dwóch działających silników
- SE (Single Engine) – dla jednego działającego silnika
5.
Okienko Max Q – wyświetla maksymalny, dozwolony moment obrotowy (torque) dla normalnych operacji. Wartości wyliczane są dla:
- DE (Dual Engine) – 30 minut pracy dwóch silników. Dane wyświetlane są na żółto, jeśli torque przekracza 100% i na czerwono, jeśli przekracza 115% torque
- SE (Single Engine) – 2.5 minuty pracy na jednym silniku. Dane wyświetlane są na żółto, jeśli torque przekracza 110% i na czerwono, jeśli przekracza 125% torque
6.
Okienko CRUISE – wyświetla parametry optymalnego momentu obrotowego (torque) i zużycia paliwa (fuel flow) dla maksymalnego zasięgu i czasu pozostawania w powietrzu:
- RNG (Range) – wyliczenia dla maksymalnego zasięgu śmigłowca
- END (Endurance) – wyliczenia dla maksymalnego czasu pozostania w powietrzu
- Q (Torque) – optymalny moment obrotowy silnika (torque) do uzyskania maksymalnego zasięgu (RNG) lub czasu w powietrzu (END)
- FF (Fuel Flow) – optymalne zużycie paliwa do uzyskania maksymalnego zasięgu (RNG) lub czasu w powietrzu (END)
7.
Okienko TAS – True Airspeeds – wyświetla prędkości w węzłach TAS (True Airspeed) dla różnych parametrów lotu:
- VNE (Never Exceed Speed) – prędkość krytyczna, której nie wolno przekraczać
- VSSE (Safe Single-Engine Speed) – minimalna bezpieczna prędkość podczas operowania na jednym silniku
- RNG (Range) – optymalna prędkość do uzyskania maksymalnego zasięgu
- END (Endurance) – optymalna prędkość do uzyskania maksymalnego czasu pozostania w powietrzu
8.
Status CG – Center of Gravity – wyświetla aktualny stan oraz limity wyważenia śmigłowca, czyli rozkład masy.
9.
Zmienne parametry potrzebne do wyliczeń. Wyświetlane są jako dane aktualne lub planowane, po manualnym wprowadzeniu żądanych wartości:
- PA – Pressure Altitude – wysokość barometryczna
- FAT – Free Air Temperature – temperatura powietrza
- GWT – Gross Weight – waga śmigłowca
Aby zmienić dane, kliknij wybrany przycisk danych i wpisz wartość na klawiaturze, Potwierdź ENTER-em. Dane te można zmienić tylko w trybie Max w zakładce Performance Mode (patrz niżej).
10.
Performance Mode – przełącza tryby do wyliczania parametrów działania śmigłowca:
- CUR (Current) – wyliczenia na podstawie aktualnych danych. Wartości PA, FAT i GW oraz ustawienia Anti-Ice nie mogą być zmienione
- MAX – wyliczenia na podstawie manualnie wprowadzonych parametrów: PA, FAT i GW
- PLAN – wyliczenia na podstawie danych załadowanych z kartridża misji DTU
11.
WT – Weight Format – strona do wprowadzania wagi śmigłowca i ładunku. Zwykle zawiera już parametry ustawione w kartridżu misji DTU. Białe cyfry to wartości domyślne z DTU, zielone to edytowane liczby wprowadzone przez załogę w kokpicie. Ciężar wprowadzony jest w funtach (LBS) na klawiaturze po lewej. Dostępne opcje to:
- AC BASIC WEIGHT (Aircraft Basic Weight) – podstawowa waga pustego śmigłowca, ale z wyposażeniem zamontowanym na stałe, płynami eksploatacyjnymi, itp.
- LEFT AFT BAY – waga ładunku w lewej komorze bagażowej
- SURVIVAL KIT BAY – waga ładunku w komorze wyposażenia do przetrwania
- PILOT – waga pilota z kombinezonem i jego wyposażeniem
- CPG – waga strzelca z kombinezonem i jego wyposażeniem
- DUMMY MISSILES – ilość załadowanych pocisków treningowych. Makiety pocisków nie są wykrywane przez system i ich ilość trzeba wprowadzić manualnie
- DUMMY ROCKETS – ilość załadowanych rakiet treningowych. Makietyrakiet nie są wykrywane przez system i ich ilość trzeba wprowadzić manualnie
Hover Check – test zawisu według momentu obrotowy torque
1.
Okienko Hover Torque pomaga przetestować możliwość wykonania zawisu przed wyruszeniem na misję. Wyświetl stronę Performance i sprawdź wartości torque dla IGE i OGE. W tym przypadku wynoszą odpowiednio 79% i 100%.
2.
Wykonaj test zawisu Hover Check. Podnosząc dźwignię collective powinieneś utrzymać zawis do wysokości 48 stóp przy wartości % torque dla IGE – w tym wypadku 79%. Weź pod uwagę, że symulator DCS Apache wciąż jest nieukończony i mogą tu występować pewne niedokładności.
3.
Powyżej 48 stóp śmigłowiec powinien utrzymać zawis przy wartości % torque dla OGE – w tym przypadku 100%.
4.
Jeśli test przebiegł pomyślnie, można startować do misji.
Jak sprawdzić parametry optymalnego lotu dla różnych warunków?
1.
Jeśli chcesz sprawdzić, jak może zachowywać się śmigłowiec przy konkretnej wadze ładunku bądź w przewidywanych warunkach pogodowych lub lokacji, możesz manualnie wprowadzić dane, by uzyskać prognozowane możliwości silników. Wyświetl stronę Performance.
2.
Wybierz tryb MAX w Performance Mode.
3.
Wybierz parametr do zmiany: PA (wysokość), FAT (temperaturę) lub GWT (wagę) i wprowadź żądane wartości na klawiaturze. Potwierdź ENTER-em.
4.
Przykładowo, przy wysokości 6500 stóp, temperaturze +30 stopni oraz wadze śmigłowca 21000 lbs. zawis IGE jest możliwy dopiero przy 98% torque, a OGE przy 125%! Przy maksymalnej wadze w takich warunkach zawis w ogóle nie byłby możliwy, co pokazuje żółty kolor wartości MAX GWT.
5.
Natomiast niemal pusty śmigłowiec na wysokości 0 stóp i przy temperaturze 0 stopni pozwala na zawis już przy 54% torque z IGE i 66% OGE.
Jak zmienić ładunek i wagę śmigłowca przed startem?
1.
Jeśli musisz zmienić ładunek i wagę śmigłowca przed startem, np. by zapewnić odpowiedni zapas mocy dla silników, wciśnij LAlt + apostrof, by wyświetlić menu uzbrojenia i tankowania. Obserwując wagę Total Weight, dostosuj ilość paliwa i uzbrojenia, by zapewnić silnikom moc odpowiednią do warunków atmosferycznych. Kliknij OK i poczekaj na komunikaty o zakończeniu prac.