Bombardowanie w trybie CCIP – poradnik F-16C Viper

Spis treści:
Co to jest tryb CCIP?
Niezbędne przyciski
Programowanie bomb
Atak w trybie CCIP
Atak w trybie CCIP Post Designate

Co to jest tryb CCIP?

Tryb CCIP (Constantly Computed Impact point) oznacza „wyliczany na bieżąco punkt uderzenia” bomb. Atak w tym trybie pozwala pilotowi cały czas widzieć na HUDzie dynamicznie zmieniający się punkt, w który trafią bomby, jeśli w tym momencie zostaną zwolnione. Od pilota i jego sterowania samolotem zależy, jak celny będzie to atak. Tryb CCIP pozwala na zaatakowanie celu ad hoc, bez jego wcześniejszego wyznaczania, bazując na zauważonym obiekcie w terenie, choć oczywiście można też wspomóc się wcześniejszym oznaczeniem celu za pomocą jednego z sensorów. Użycie wiązki lasera z zasobnika TGP przy ataku pozwala na nieco precyzyjniejsze obliczenie punktu uderzenia bomb.

W trybie CCIP można użyć wszystkich bomb, jednak specyfika ataku z lotu nurkowego oraz konieczność celowania w zasadzie całym samolotem sprawiają, że najczęściej w tym trybie wykorzystamy zwykłe bomby swobodnego spadku:

  • Mk.82 – masa 500 lbs (220 kg)
  • Mk.84 – masa 2000 lbs (ok. 1000kg)

Natomiast w trybie CCIP Post-Designate, w czasie którego atak przeprowadzany jest przy bardziej płaskim locie, można użyć bomb hamowanych typu High Drag lub kasetowych, czyli typów:

  • Mk.82 AIR Ballute
  • Mk.82 Snakeye
  • Mk.84 AIR
  • CBU-87
  • CBU-97

Niezbędne przyciski

  • Rearming and Refueling – menu uzbrajania samolotu na lotnisku
  • WPN REL – Weapon Release – spust bomb
  • Gun Trigger – spust wiązki lasera
  • MSL Step – przełączanie trybów bombardowania

Programowanie bomb

1.
Bomby Mk.82 i 84 nie wymagają skomplikowanych ustawień. Wystarczy dobrać ilość bomb zrzucanych podczas jednego podejścia. Szczegółowe informacje na temat ustawień bomb znajdują się we wpisie: Konfiguracja bomb i zapalników.

Przed startem, jeszcze na ziemi, wywołaj menu uzbrajania i skonfiguruj zapalnik bomb (domyślnie LALt + „apostrof”). Istotne opcje to ARM DELAY – opóźnienie w uzbrojeniu bomby po zwolnieniu z pylona oraz FUNCTION DELAY – opóźnienie eksplozji po uderzeniu w cel. Przy zwykłych bombach opóźnienia te nie są zbyt istotne.

2.
Wybierz tryb ataku celów naziemnych A-G.

3.
Jeśli to konieczne, zmień typ bomb do zrzutu przyciskiem po prawej. Dla zwykłych bomb oznaczony będzie M82 albo M84 z ilością pozostałych bomb na początku. W tym przykładzie to dwie bomby Mk.84.

4.
Domyślnie do zrzutu wyznaczona jest pojedyncza bomba danego typu – tryb 1 SGL. Klikając na korespondujące przyciski możesz wybrać inną ilość bomb:

  • SGL – PRS – pojedynczo SGL l(Single) ub para bomb PRS (Pairs) – jeśli są te same typy na symetrycznych pylonach
  • RP – ilość pulsów RP (Ripple), czyli ilość bomb zrzucanych pojedynczo lub ilość par, np. RP 2 i PRS zrzuci dwie pary bomb, a więc w sumie 4.
  • FT – odległość w stopach pomiędzy uderzeniami kolejnych bomb pojedynczych lub par

5.
Wybierając aktywny zapalnik decydujesz o trybie działania:

  • NOSE – aktywny zapalnik na dziobie bomby
  • TAIL – aktywny zapalnik na ogonie bomby
  • NSTL – Nose/Tail – aktywne oba zapalniki

Zależnie od rodzaju przenoszonych bomb, ustawienie to daje następujące efekty:

  • NOSE – natychmiastowa eksplozja
  • TAIL – opóźniona eksplozja, wybór dla bomb penetrujących – niszczycieli bunkrów
  • NSTL – standardowy wybór, gdy moment eksplozji nie ma znaczenia

Różnice przy konkretnych bombach:

Bomby hamowane typu HIGH DRAG: Mk.82 AIR, Mk.82 SE:

  • NOSE – Low Drag – spadanie swobodne, bez hamulca
  • TAIL – High Drag – spadanie hamowane
  • NSTL – High Drag – spadanie hamowane

Bomby kasetowe typu CBU-87/97:

  • NOSE – rozprysk bombletek po zwolnieniu bomby, według ustawień zapalnika
  • TAIL – dud – niewypał, bomba nie eksploduje
  • NSTL – rozprysk bombletek według ustawień zapalnika, na ustawionej wcześniej wysokości

Atak w trybie CCIP

1.
Wcśnij przycisk trybu ataku celów naziemnych A-G. Tryb bombardowania CCIP będzie już wybrany domyślnie, ale jeśli to konieczne możesz go wybrać klikając na przycisku nad ekranem bądź na drążku przyciskiem MSL Step.

2.
Jeśli masz zasobnik TGP, włącz laser przełącznikiem LASER – ARM. Upewnij się, że broń jest odbezpieczona MASTER – ARM.

3.
Wybierz i zidentyfikuj cel do ataku. Rozpocznij podejście około 4 mil od celu na wysokości około 8-10 tysięcy stóp. Prędkość przy zrzucie bomb powinna wynosić około 450 węzłów.

4.
Wprowadź samolot w lot nurkowy pod kątem około 15 stopni, utrzymując cel na środku HUD-a.

5.
Jeśli nurkowanie będzie trzeba rozpocząć z większej wysokości, pod nieco większym kątem, nurkuj w locie odwróconym, by zminimalizować negatywne efekty przeciążenia i możliwość chwilowej utraty wzroku.

6.

Opis symboli CCIP na HUDzie:

  • Bomb Fall Line – linia toru spadania bomb
  •  Time Delay Cue – wskaźnik pokazujący, że punkt uderzenia bomb jest poza granicami HUD-a, gdzieś pod samolotem
  • CCIP Piper – kółko celownika – wyliczany na bieżąco punkt uderzenia bomb w terenie

7.
Kontynnuj nurkowanie w kierunku celu. Jeśli leciałeś odwrócony, na wysokości 5000 stóp powinineś już odwrócić normalnie samolot. Nurkuj utrzymując linię spadania bomb na celu. Kiedy punkt uderzenia bomb znajdzie się w granicach HUD-a, kreska Time Delay Cue zniknie, a CCIP Piper zacznie się przesuwać do góry. Opcjonalnie wciśnij Gun Trigger, by włączyć wiązkę lasera, która zapewni dokładniejsze wyliczenia dla punktu uderzenia. Działanie lasera widać po migającej literze „L” na HUDzie.

8.
Kontynuuj nurkowanie korygując nieznacznie pozycję Bomb Fall Line na celu. Pod CCIP Piper pojawi się nowy symbol w kształcie płaskiej litery „U” – Pull Up Anticipation Cue. Wskazuje on czas, kiedy możliwy jest zrzut bomb. Jeśli będziesz opóźniał zwolnienie bomb i kreska ta dojdzie do wskaźnika kierunku lotu u góry albo wyprzedzi CCIP Piper – bomby nie zdążą się uzbroić i spadną bez eksplozji. 

9.
Kiedy kółko CCIP Piper wędrując do góry zrówna się z celem w terenie, wciśnij spust WPN REL, by zwolnić bomby.

10.
Jeśli będziesz zwlekał z poderwaniem maszyny do góry, na HUDzie pojawi się znak „X” pospieszający do wyprowadzenia samolotu z lotu nurkowego i podpowiadający, że zrzucone bomby nie wybuchną.

11.
Błyskawicznie po zwolnieniu bomb wyprowadź samolot z lotu nurkowego, wypuszczając prewencyjnie kilka flar.

Atak w trybie CCIP Post – Designate

Tryb CCIP Post – Designate umożliwia zwolnienie bomb, gdy cel jest poza granicami wyświetlacza HUD, np. przy braku możliwości ataku z lotu nurkowego lub lotu na bardzo dużej wysokości. Jest hybrydą trybu CCIP i CCRP. Zwykle używa się go przy ataku bombami hamowanymi High Drag lub kasetowymi. CCIP Piper służy w nim nie do wskazywania punktu uderzenia bomb, a do wyznaczenia pozycji celu w terenie.

1.
Leć poziomo utrzymując linię Bomb Fall Line na celu. Kreska Time Delay Cue będzie widoczna nad CCIP Piper, bo faktyczny punkt uderzenia jest poza HUD-em.

2.
Czasem może pomóc odbicie nieco na bok, by mieć lepszy widok na CCIP Piper i cel.

3.
Naprowadź kółko celownika CCIP Piper na cel, wciśnij i cały czas przytrzymuj spust bomb WPN REL jak w trybie CCRP.  Cel został oznaczony do zrzutu bomb. 

4.
Tak jak w trybie CCRP, u góry pojawi się kreska Solution Cue, która zacznie szybko spadać w dół. Utrzymuj linię, która teraz zmieniła się w Azimuth Steering Line, na środku wskaźnika kierunku lotu, bo pokazuje ona kierunek, gdzie znajduje się cel. Cały czas przytrzymuj spust WPN REL.

5.
Gdy Solution Cue dotrze do wskaźnika kierunku lotu, bomby zostaną zwolnione. Cały proces dzieje się tu o wiele szybciej niż w trybie CCRP.

Ściągnij wersję PDF

 

2 Replies to “Bombardowanie w trybie CCIP – poradnik F-16C Viper”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *