Azimuth over Elevation (AZ/EL) to osobny format wyświetlania obrazu z radaru powietrze-powietrze w F/A-18C Hornet. W przeciwieństwie do tradycyjnego widoku B-Scope, gdzie cele obserwujemy z widoku z góry i relatywnie do ich odległości od naszego samolotu, AZ/EL oferuje widok „z nosa” – od przodu. Na pierwszym planie widać więc różnice w pułapie, na którym znajdują się poszczególne cele, a odległość jest pokazywana tylko w przypadku zalockowanego celu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/rad.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
AZ/EL wyświetla kontakty od razu jako symbole HAFU, zależnie od stopnia ich identyfikacji – nie pokazuje kontaktów w formie zielonych prostokątów „bricks”. AZ/EL oferuje także opcję automatycznej identyfikacji celów „swój-obcy”. Dodatkowo AZ/EL może działać w trybie zasobnika TGP, jako głównego sensora wykrywającego cele. W formacie AZ/EL działają wszelkie ustawienia skanowania ustalone na ekranie B-Scope, a więc liczba barów i zakres azymutu.
Przed przyswajaniem funkcjonalności formatu AZ/EL warto wcześniej poznać możliwości radaru w standardowym formacie oraz działanie systemu identyfikacji „swój-obcy” IFF.
Radar Air to Air, tryby BVR – poradnik F/A-18C Hornet
IFF – „swój-obcy”, ekran SA – poradnik F/A-18C Hornet
Wyświetlanie formatu AZ/EL
1.
Upewnij się, że samolot jest w trybie ataku celów powietrznych A/A i wyświetla radar na monitorze DDI. Dopiero wtedy pojawi się opcja włączenia formatu AZ/EL. Na drugim ekranie DDI za pomocą środkowego przycisku ekranowego wejdź do głównego menu TAC.
Następnie wybierz funkcję AZ/EL.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/q1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Format AZ/EL wyświetla te same kontakty, tyle że „od frontu”. Na prawym ekranie mamy standardowy widok „z góry” tych samych trzech kontaktów i ustawienie zależnie od ich odległości od naszego samolotu.
AZ/EL pokazuje, że cel 1 leci najwyżej, cel 2 najniżej, a cel 3 jest na pułapie pomiędzy 2 i 1.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/q2.jpg?resize=800%2C422&ssl=1)
Opis ekranu AZ/EL
Ekran AZ/EL:
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/q3.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
– pole widzenia radaru – regulowany szerokością skanowanego azymutu oraz liczbą barów
– kontakty – wykryte obiekty w formacie HAFU widoczne są w polu widzenia i poza nim, dopóki nie „stracą ważności”
– kamera TGP – sześciokąt pokazuje miejsce wycelowania obiektywu zasobnika TGP
– kursor radaru – tak jak w standardowym formacie, można nim zaznaczać i lockować cele
– dane kontaktu pod kursorem – najechanie kursorem na cel wyświetla jego:
VC – prędkość zbliżania (velocity closure)
RNG – odległość od nas (range)
HD – kurs (heading)
Funkcje formatu AZ/EL:
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/q5.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
1 – IFF/RDR/RWS/FLIR – przełącza aktywny sensor wykrywania celów: radar lub TGP (FLIR)
2 – STORES/FLIR – zmiana ekranu: uzbrojenie lub TGP
3 – L+S INT (Launch&Steer Interrogation) – identyfikacja „swój-obcy” dla kontaktów oznaczonych jako L&S (z gwiazdką)
4 – AUTO INT (Auto Interrogation) – automatyczna identyfikacja „swój-obcy” w ustalonych parametrach
5 – EXP (Expand) – powiększenie obrazu wokół oznaczonego celu L&S
6 – IFF – ustawienie azymutu (szerokości) automatycznej identyfikacji między 20, a 140 stopni
7 – IFF – ustawienie zasięgu (odległości) automatycznej identyfikacji od 5 do 100 mil
8 – EL SCALE (Elevation Scale) – ustala obszar skanowania anteny w stopniach: 70×15, 70×30, 70×70
9 – FOV (Field Of View) – włącza żółty prostokąt pola widzenia radaru
10 – IFF – typ automatycznej identyfikacji (
Lockowanie celu
Na ekranie AZ/EL można lockować cele w ten sam sposób, co na ekranie B-Scope.
1.
W tym celu należy uaktywnić ekran radaru przyciskiem Sensor Control Switch Right (lub Left w przypadku zamiany obrazu na monitorach) – w rogu pojawi się zielony diament, a na ekranie żółty kursor radaru.
Wciśnij TDC Depress, by wykonać „miękki” lock i wyświetlić dane L&S (Launch&Steering).
W rogu pojawią się informacje:
VC – prędkość zbliżania
RNG – odległość
HDG – kurs celu
Przyciskiem na drążku NWS możesz przełączać się między kolejnymi wykrytymi kontaktami.
Możesz też wcisnąć dwukrotnie TDC Depress, by wykonać „twardy” lock do trybu STT.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/az.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Na głównym ekranie radaru pojawią wszelkie informacje L&S pomimo zalockowania na ekranie AZ/EL.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/huh.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Zalockowany kontakt będzie widoczny także na ekranie TGP. W tym celu wyświetl obraz z zasobnika celowniczego TGP (FLIR). W razie potrzeby użyj funkcji przybliżania ekranu. Przyciskiem na drążku NWS możesz przełączać cele – jeśli będą w zakresie widoku kamery, będą się także przełączać na TGP.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/z2.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Zmiana pola widzenia radaru
1.
Możesz regulować pole widzenia radaru (FOV) przyciskami ograniczającymi azymut i liczbę barów na ekranie.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/x5.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Do zawężania pola widzenia służy też przycisk EL SCALE.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/x6.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Możesz też precyzyjnie ustalić pole widzenia radaru wciskając TDC Depress i przesuwając kursor w wybrane miejsce za pomocą przycisków/gałki TDC Slew. Puść TDC Depress w wybranym miejscu, a format AZ/EL będzie odświeżał tylko zaznaczony na żółto rejon przed sobą. Obok widać o ile stopni w prawo R i w górę U przesunięte jest pole widzenia.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/x2.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
Kontakty zgrupowane w formacji można wyświetlić w czytelniejszy sposób za pomocą funkcji EXP (Expand).
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/x3.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Auto IFF – automatyczna identyfikacja „swój-obcy”
W formacie AZ/EL kontakty wyświetlane są wyłącznie w formacie HAFU, czyli wstępnie zakwalifikowane jako „swój”, „wróg” lub „nieznany”.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/wyk1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Format AZ/EL pozwala na szybką i automatyczną identyfikację kontaktów, bez konieczności wciskania Sensor Control Switch Down.
L+S INT
1.
Zaznacz opcję L+S INT, by system każdorazowo identyfikował cele oznaczone „miękkim” lockiem Launch&Steer (kontakty z gwiazdką). To domyślna funkcja, włączona od początku. Zidentyfikowane zostaną również najbliższe cele wokół kontaktu L&S. Reszta pozostanie „nieznana”.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/ls.jpg?resize=800%2C449&ssl=1)
2.
W niektórych przypadkach system wyświetli typ zidentyfikowanego samolotu oraz sposób identyfikacji, np. Datalink 16 i C-130.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/zx.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
AUTO INT
1.
Zaznacz opcję AUTO INT, by wszystkie cele w określonych parametrach były automatycznie identyfikowane.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/auto.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Parametry automatycznej identyfikacji wybieramy przyciskami IFF.
Dolny odpowiada za szerokość azymutu w stopniach, a prawy za zasięg w milach.
Poniżej widać, że identyfikujemy cele:
– w odległości do 40 mil
– w zakresie 140 stopni (70 w lewo i w prawo od środka anteny)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/12/wer.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)